06 jul 2016 19:00

06 jul 2016 19:00

Lämnar kedja efter schism

MARIESTAD: "Fått slita mer för mindre pengar"

Hemmakväll heter numera Sött och Salt. I samband med uppbrottet kritiserar den tidigare franchisetagaren Ali Hossaini filmkedjan:
– Vi fick mindre och mindre trots att vi jobbade mer och mer.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Den sista juni ersatte Ali Hossaini de gamla skyltarna på filmbutiken i Cityhuset vid Nya torget i Mariestad. Efter att ha drivit butiken i Hemmakvälls regi sedan 2010 har Hossaini tröttnat på franchisekonceptet.

Droppen kom när de båda parterna skulle diskutera ett nytt treårsavtal (det tredje i ordningen).

Har förändrats

– Det är egentligen en lång historia. Vad gäller det nya avtalet var det rena mardrömmen för en franchisetagare, eftersom det är otroligt bindande och tvingar en att stänga om man går ur kedjan.

Enligt Ali Hossaini var tongångarna annorlunda vid starten för sex år sedan.

– Men det har mest handlat om att höja priserna utan att kedjan har kunnat presentera några framtidsplaner.

Hur lukrativ är filmuthyrningsbranschen i dag med tanke på alla streamingtjänster?

– Filmerna har ingen framtid, men vi vill fortfarande ha den servicen för de som önskar.

Hur påverkar skilsmässan med Hemmakväll butiken?

– Tillverkarna är de samma som tidigare och målet är att sänka priserna samtidigt som vi breddar sortimentet. Nu får jag andra möjligheter att anpassa verksamheten lokalt, säger Hossaini.

Inget svar

MT har sökt Hemmakväll AB:s vd Stephan Andersson för att han ska ges möjlighet att bemöta Hossainis kritik, samt berätta om vad som komma skall. Enligt ett utskick till Hemmakvälls medlemmar på orten letar bolaget nya lokaler i Mariestad.

Ali Hossaini välkomnar en eventuell konkurrent i form av sin gamla kedja.

– Absolut, konkurrens är bra för alla.

Den sista juni ersatte Ali Hossaini de gamla skyltarna på filmbutiken i Cityhuset vid Nya torget i Mariestad. Efter att ha drivit butiken i Hemmakvälls regi sedan 2010 har Hossaini tröttnat på franchisekonceptet.

Droppen kom när de båda parterna skulle diskutera ett nytt treårsavtal (det tredje i ordningen).

Har förändrats

– Det är egentligen en lång historia. Vad gäller det nya avtalet var det rena mardrömmen för en franchisetagare, eftersom det är otroligt bindande och tvingar en att stänga om man går ur kedjan.

Enligt Ali Hossaini var tongångarna annorlunda vid starten för sex år sedan.

– Men det har mest handlat om att höja priserna utan att kedjan har kunnat presentera några framtidsplaner.

Hur lukrativ är filmuthyrningsbranschen i dag med tanke på alla streamingtjänster?

– Filmerna har ingen framtid, men vi vill fortfarande ha den servicen för de som önskar.

Hur påverkar skilsmässan med Hemmakväll butiken?

– Tillverkarna är de samma som tidigare och målet är att sänka priserna samtidigt som vi breddar sortimentet. Nu får jag andra möjligheter att anpassa verksamheten lokalt, säger Hossaini.

Inget svar

MT har sökt Hemmakväll AB:s vd Stephan Andersson för att han ska ges möjlighet att bemöta Hossainis kritik, samt berätta om vad som komma skall. Enligt ett utskick till Hemmakvälls medlemmar på orten letar bolaget nya lokaler i Mariestad.

Ali Hossaini välkomnar en eventuell konkurrent i form av sin gamla kedja.

– Absolut, konkurrens är bra för alla.