04 jul 2016 19:00

04 jul 2016 19:00

Drömmer om en ny motor

MARIESTAD: Längtar efter pengabidrag

M/S Marianne behöver en ny motor.
– Får vi snabbt in 130 000 kronor kan vi vara i gång igen i höst, säger optimisten Anders Svensson, nyvald ordförande i den ekonomiska föreningen.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

I förra veckan hölls årsmötet för M/S Mariannes ekonomiska förening.

Lennart Sixten avgick som ordförande och Anders Svensson tog över rodret. Det beslutades också att styrelsens säte i fortsättningen kommer att vara i Mariestad.

I styrelsen finns numera tre personer: Förutom Anders Svensson, Ola Sterwin och Johnny Carlsson (nyinvald).

Söker bidrag

Mycket handlade om planerna på att köpa in en ny motor till båten efter motorhaveriet 2015. En ansökan om bidrag (300 000 kronor) från Mariestads kommun fick nyligen nej. Men föreningen har fått 30 000 kronor ur Grevillis fond och lika mycket från Alfa-stiftelsen.

– Vi har ungefär 200 000 kronor på kontot, men det behövs ytterligare 130 000 kronor för att köpa in en ny motor som ska installeras. Sedan komma vi i gång med turerna igen, berättar Anders Svensson.

– Får vi in pengarna kan vi i bästa fall vara redo till Speed art design i september. I juli ska styrelsen samlas och fatta ett beslut. Nu försöker vi få in pengar på alla möjliga vis och vi lever på hoppet att folk ställer upp.

M/S Marianne byggdes 1897 på Eriksbergs Mekaniska Verkstad och har gått i Vänern sedan 1946. En sexcylindrig John Deere-motor på sju liter och 158 hästkrafter är det som är hetaste motoralternativet.

Perfekt

– Vi har fått in en ny offert på en prisvärd motor från varvet på Kållandsö. Dieselmotorn skulle passa perfekt eftersom den liknar den gamla i effekt, men är helt ny. Då kan vi även använda det gamla backslaget, säger Anders Svensson.

Leveranstiden för motorn skulle vara sex veckor och installationen planeras att utföras av föreningsmedlemmarna själva vid kajen i Mariestad.

– Vi skulle kunna skära ett hål i däcket och lyfta in den nya motorn med hjälp av en truck. Sedan ska det till nytt avgassystem och rörkrökar, men vi är övertygade om att det skulle gå bra.

Förfrågningar

Anna Söderman vid Mariestads turistbyrå berättar att de får många förfrågningar om båtturer på Vänern och Göta kanal.

– Det är väldigt populärt, även om det var lite sämre förra året med M/S Marianne, men det berodde förmodligen på vädret eftersom det var kallt och regnigt. Sedan kom ju motorhaveriet och ställde till det.

– Helt klart finns det stor efterfrågan och det vore sorgligt om inte M/S Marianne kunde komma i gång igen, säger Anna Söderman.

Under onsdagarna i sommar blir det underhållning på båten med Vivans Svänggäng. Båten hade också ha en central plats vid bodinvigningen den 2:a juli.

Under sommaren 2014 hade M/S Marianne 601 passagerare, ett snitt på 27 vid varje tur som avgick fem gånger i veckan (Sjötorp, Torsö runt, Skeberga, Brygghuset och Laxhall). Året efter – som var betydligt sämre vädermässigt och präglades av motorhaveriet – sjönk passagerarantalet till totalt 139 (13 per tur).

Passagerarbåten M/S Marianne har plats för 60 personer och är numera klassad som museum av Industrihistoria och arbetslivsmuseer i Väst.

Driftkostnaden för båten är årligen 140 000 kronor.

I förra veckan hölls årsmötet för M/S Mariannes ekonomiska förening.

Lennart Sixten avgick som ordförande och Anders Svensson tog över rodret. Det beslutades också att styrelsens säte i fortsättningen kommer att vara i Mariestad.

I styrelsen finns numera tre personer: Förutom Anders Svensson, Ola Sterwin och Johnny Carlsson (nyinvald).

Söker bidrag

Mycket handlade om planerna på att köpa in en ny motor till båten efter motorhaveriet 2015. En ansökan om bidrag (300 000 kronor) från Mariestads kommun fick nyligen nej. Men föreningen har fått 30 000 kronor ur Grevillis fond och lika mycket från Alfa-stiftelsen.

– Vi har ungefär 200 000 kronor på kontot, men det behövs ytterligare 130 000 kronor för att köpa in en ny motor som ska installeras. Sedan komma vi i gång med turerna igen, berättar Anders Svensson.

– Får vi in pengarna kan vi i bästa fall vara redo till Speed art design i september. I juli ska styrelsen samlas och fatta ett beslut. Nu försöker vi få in pengar på alla möjliga vis och vi lever på hoppet att folk ställer upp.

M/S Marianne byggdes 1897 på Eriksbergs Mekaniska Verkstad och har gått i Vänern sedan 1946. En sexcylindrig John Deere-motor på sju liter och 158 hästkrafter är det som är hetaste motoralternativet.

Perfekt

– Vi har fått in en ny offert på en prisvärd motor från varvet på Kållandsö. Dieselmotorn skulle passa perfekt eftersom den liknar den gamla i effekt, men är helt ny. Då kan vi även använda det gamla backslaget, säger Anders Svensson.

Leveranstiden för motorn skulle vara sex veckor och installationen planeras att utföras av föreningsmedlemmarna själva vid kajen i Mariestad.

– Vi skulle kunna skära ett hål i däcket och lyfta in den nya motorn med hjälp av en truck. Sedan ska det till nytt avgassystem och rörkrökar, men vi är övertygade om att det skulle gå bra.

Förfrågningar

Anna Söderman vid Mariestads turistbyrå berättar att de får många förfrågningar om båtturer på Vänern och Göta kanal.

– Det är väldigt populärt, även om det var lite sämre förra året med M/S Marianne, men det berodde förmodligen på vädret eftersom det var kallt och regnigt. Sedan kom ju motorhaveriet och ställde till det.

– Helt klart finns det stor efterfrågan och det vore sorgligt om inte M/S Marianne kunde komma i gång igen, säger Anna Söderman.

Under onsdagarna i sommar blir det underhållning på båten med Vivans Svänggäng. Båten hade också ha en central plats vid bodinvigningen den 2:a juli.

Under sommaren 2014 hade M/S Marianne 601 passagerare, ett snitt på 27 vid varje tur som avgick fem gånger i veckan (Sjötorp, Torsö runt, Skeberga, Brygghuset och Laxhall). Året efter – som var betydligt sämre vädermässigt och präglades av motorhaveriet – sjönk passagerarantalet till totalt 139 (13 per tur).

Passagerarbåten M/S Marianne har plats för 60 personer och är numera klassad som museum av Industrihistoria och arbetslivsmuseer i Väst.

Driftkostnaden för båten är årligen 140 000 kronor.