01 jul 2016 23:18

02 jul 2016 18:53

Inlevelsefull upptakt

OLD OX CHAMBER MUSIC FESTIVAL: Pianisten OIga Kern förtrollade

Klassisk musik flödade i luften precis vid Vänerns kant. Musiker och publik från när och fjärran möttes. Musikalisk ärlighet utmärkte öppningen av kammarmusikfestivalen.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Jubileumsteatern är för första gången värd för Old Ox Music Chamber Festival. Utsikten hyllas av Ola Larsson, general master av Aurora Chamber Music som med bland annat Mariestads kommun producerar. Lokalen gör honom även lite nervös.

– Vi får se hur det blir med akustiken, säger även Jahn Wahn, kommunfullmäktiges ordförande, precis innan fjärde upplagan av festivalen öppnas av Wermland Operans Symfoniorkester.

Dirigenten Johannes Gustavsson leder orkestern och även publiken. Mycket noga och detaljerat presenterade han små anekdoter om kompositörer och musiken innan varje stycke, så även innan Lars-Erik Larssons Pastoralsvit.

Den sista satsen i Mozarts 35:e symfoni i D-dur, Haffnersymfonim, ska spelas så fort som möjligt och Johannes Gustavsson hoppas att publiken trivs med tempot. Wermland Operans Symfoniorkester bevisade att konsten inte ligger i att spela snabbt utan med musikaliskt uttryck.

– Vi vill ha mer efterklang det är väldigt torr akustik, säger Ola Larsson.

Han önskar sig att detta med hjälp av teknik kan lösas till kommande upplagor av festivalen. Akustiken behöver fixas till och skulle så förvandla Jubileumsteatern till en fantastisk konsertsal.

De över 300 besökarna fick efter pausen träffa en riktig världsartist från New York. Olga Kern förtrollade vid pianot tillsammans med Wermland Operans Symfoniorkester. Med endast några få ackord inledde hon Ludwig van Beethovens femte och sista pianokonsert innan orkestern tog vid. När hon hundra takter senare gjorde entré i musiken igen, förändrade hon hörbart den inhyrda flygeln ifrån Skövde som nog fick sin mest brillianta kväll. Hennes halsband och klänning glittrade likt musiken hon skapade. Snabba fingrar i löpningarna och stora ackord med mycket inlevelse. Genom den påtalade akustiken blev varje ton tydlig, ärlig och nära.

Jubileumsteatern är för första gången värd för Old Ox Music Chamber Festival. Utsikten hyllas av Ola Larsson, general master av Aurora Chamber Music som med bland annat Mariestads kommun producerar. Lokalen gör honom även lite nervös.

– Vi får se hur det blir med akustiken, säger även Jahn Wahn, kommunfullmäktiges ordförande, precis innan fjärde upplagan av festivalen öppnas av Wermland Operans Symfoniorkester.

Dirigenten Johannes Gustavsson leder orkestern och även publiken. Mycket noga och detaljerat presenterade han små anekdoter om kompositörer och musiken innan varje stycke, så även innan Lars-Erik Larssons Pastoralsvit.

Den sista satsen i Mozarts 35:e symfoni i D-dur, Haffnersymfonim, ska spelas så fort som möjligt och Johannes Gustavsson hoppas att publiken trivs med tempot. Wermland Operans Symfoniorkester bevisade att konsten inte ligger i att spela snabbt utan med musikaliskt uttryck.

– Vi vill ha mer efterklang det är väldigt torr akustik, säger Ola Larsson.

Han önskar sig att detta med hjälp av teknik kan lösas till kommande upplagor av festivalen. Akustiken behöver fixas till och skulle så förvandla Jubileumsteatern till en fantastisk konsertsal.

De över 300 besökarna fick efter pausen träffa en riktig världsartist från New York. Olga Kern förtrollade vid pianot tillsammans med Wermland Operans Symfoniorkester. Med endast några få ackord inledde hon Ludwig van Beethovens femte och sista pianokonsert innan orkestern tog vid. När hon hundra takter senare gjorde entré i musiken igen, förändrade hon hörbart den inhyrda flygeln ifrån Skövde som nog fick sin mest brillianta kväll. Hennes halsband och klänning glittrade likt musiken hon skapade. Snabba fingrar i löpningarna och stora ackord med mycket inlevelse. Genom den påtalade akustiken blev varje ton tydlig, ärlig och nära.

  • Birthe Wetter