30 jun 2016 18:00

30 jun 2016 18:00

Unga musiker lär av mästare

MARIESTAD: Stora drömmar på Residenset

En erfaren violinist och flera internationella ungdomar med hjärta och öra för musik. Under veckan har etablerade musiker undervisat framtidens artister.
– Hon har en helhetssyn. Hon säger en enda sak som får allt att låta annorlunda, säger Katie Klocke om Mi-Kyung Lees undervisning.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

En nyhet under årets Old ox-festival är att 23 unga artister från Sverige, Europa och USA får chansen att lära av de etablerade artisterna under så kallade masterclasser. MT besökte violinisterna under en lektion med Mi-Kyung Lee, en mångmeriterad violinist med stor vana av undervisning och professionellt spelande.

I en av residensets salar sitter fem fokuserade elever i soffor och fåtöljer. Framför dem står Mi-Kyung Lee och 21-åriga Mathilde Milwidsky från London. Mi-Kyung spelar ett stycke och Mathilde härmar.

– One, two, three. One! Spela rytmiskt! Levande!

Mi-Kyung spelar igen och Mathilde upprepar, gång på gång utan minsta antydan till trötthet. Tvärtom så lyser hennes ögon, och lika uppmärksamma är eleverna på åhörarplats några meter bort. De musikaliska termerna haglar mellan elev och lärare, men i övrigt är det bara fiolerna som hörs.

Målmedveten

– Vad finns bakom det som står skrivet i noterna? Alla kan läsa noter, du behöver se vad som finns där bakom, uppmanar Mi-Kyung.

Till och med ett ovant musiköra hör att ljudet från Mathildes fiol ändras för att efter en stund låta identiskt med det som Mi-Kyung nyss spelade. Mathilde var fyra år när hon frågade sin mamma om hon fick börja spela fiol, hennes mamma var väldigt stöttande och påminde henne alltid om att öva, något Mathilde tror var viktigt för hennes framtid. Nu pluggar hon på World Academy of Music i London.

– Jag drömmer om att spela på stora scener runt om i Europa. Jag älskar att resa så jag vill se världen samtidigt som jag spelar.

Musikstudier

En av eleverna i soffan är Katie Klocke, 28, född och uppvuxen i Iowa. Som 4-åring såg hon en folkmusikant och ville bli som honom. Hon började spela fiol och undervisades av samma privatlärare fram tills hon fyllde 18 år. Därefter studerade hon musik på universitetet i Iowa och flyttade till Chicago för att spela i en orkester. Nu går flyttlasset snart till Göteborg för det två år långa orkesterprogrammet på Göteborgs universitet. Katies mål är att spela i en symfoniorkester.

– Jag har funderat på att göra annat än att spela musik, men jag kommer inte på någonting. Det är nog ett tecken på att musiken är det enda rätta för mig, konstaterar hon.

Vad betyder musik för dig?

– Kommunikation. Vi spelar sådant som skrevs för 200 år sedan och försöker att kommunicera kompositörens tankar på ett sätt som känns relevant i dag. Tekniken är viktig, men det viktigaste är att kunna få fram med budskapet, säger Katie.

– Men jag skulle spela även om ingen ville lyssna. Då är det ju inte kommunikation längre, men jag tror att det är bra för själen också.

Trots att Katies hjärta slår för den klassiska musiken så gillar hon att lyssna på allt från folkmusik till rap. Hon ser det som en framgångsfaktor för det egna musicerandet.

– Det finns en stor klyfta mellan klassisk musik och till exempel popmusik, men jag tror att genrerna kan lära av varandra.

I helgen har Katie, Mathilde och de andra studenterna ett schema fullt av konserter: Mi-Kyung Lee och de andra lärarna står för musiken.

En nyhet under årets Old ox-festival är att 23 unga artister från Sverige, Europa och USA får chansen att lära av de etablerade artisterna under så kallade masterclasser. MT besökte violinisterna under en lektion med Mi-Kyung Lee, en mångmeriterad violinist med stor vana av undervisning och professionellt spelande.

I en av residensets salar sitter fem fokuserade elever i soffor och fåtöljer. Framför dem står Mi-Kyung Lee och 21-åriga Mathilde Milwidsky från London. Mi-Kyung spelar ett stycke och Mathilde härmar.

– One, two, three. One! Spela rytmiskt! Levande!

Mi-Kyung spelar igen och Mathilde upprepar, gång på gång utan minsta antydan till trötthet. Tvärtom så lyser hennes ögon, och lika uppmärksamma är eleverna på åhörarplats några meter bort. De musikaliska termerna haglar mellan elev och lärare, men i övrigt är det bara fiolerna som hörs.

Målmedveten

– Vad finns bakom det som står skrivet i noterna? Alla kan läsa noter, du behöver se vad som finns där bakom, uppmanar Mi-Kyung.

Till och med ett ovant musiköra hör att ljudet från Mathildes fiol ändras för att efter en stund låta identiskt med det som Mi-Kyung nyss spelade. Mathilde var fyra år när hon frågade sin mamma om hon fick börja spela fiol, hennes mamma var väldigt stöttande och påminde henne alltid om att öva, något Mathilde tror var viktigt för hennes framtid. Nu pluggar hon på World Academy of Music i London.

– Jag drömmer om att spela på stora scener runt om i Europa. Jag älskar att resa så jag vill se världen samtidigt som jag spelar.

Musikstudier

En av eleverna i soffan är Katie Klocke, 28, född och uppvuxen i Iowa. Som 4-åring såg hon en folkmusikant och ville bli som honom. Hon började spela fiol och undervisades av samma privatlärare fram tills hon fyllde 18 år. Därefter studerade hon musik på universitetet i Iowa och flyttade till Chicago för att spela i en orkester. Nu går flyttlasset snart till Göteborg för det två år långa orkesterprogrammet på Göteborgs universitet. Katies mål är att spela i en symfoniorkester.

– Jag har funderat på att göra annat än att spela musik, men jag kommer inte på någonting. Det är nog ett tecken på att musiken är det enda rätta för mig, konstaterar hon.

Vad betyder musik för dig?

– Kommunikation. Vi spelar sådant som skrevs för 200 år sedan och försöker att kommunicera kompositörens tankar på ett sätt som känns relevant i dag. Tekniken är viktig, men det viktigaste är att kunna få fram med budskapet, säger Katie.

– Men jag skulle spela även om ingen ville lyssna. Då är det ju inte kommunikation längre, men jag tror att det är bra för själen också.

Trots att Katies hjärta slår för den klassiska musiken så gillar hon att lyssna på allt från folkmusik till rap. Hon ser det som en framgångsfaktor för det egna musicerandet.

– Det finns en stor klyfta mellan klassisk musik och till exempel popmusik, men jag tror att genrerna kan lära av varandra.

I helgen har Katie, Mathilde och de andra studenterna ett schema fullt av konserter: Mi-Kyung Lee och de andra lärarna står för musiken.

  • Jennie Hilli-Sjöqvist