26 maj 2016 19:00

26 maj 2016 19:00

Schism om trasig husbil

MARIESTAD: Ullaredsbesöket slutade med bogsering

En havererad husbil har blivit ett fall för Allmänna reklamationsnämnden.
Ann-Christine Hägg kräver att säljaren Bengts husvagnar tar sitt ansvar.
– Helst vill jag ha pengarna tillbaka, säger hon.

I 20 år hade Ann-Christine Hägg och Christer Rask från Sveneby utanför Moholm drömt om en husbil. I januari 2015 slog de till och köpte en begagnad Niesmann från 1989 av Bengts husvagnar utanför Skövde. Priset landade på 95 000 kronor.

Men några minnesvärda semesterdagar med husbilen har det inte blivit. Omgående upptäcktes att både kupéfläkten och torkarmotorn var trasig och det blev genast ett besök till företagets verkstad.

Vid höstens bilbesiktning kom nästa smäll när fyra allvarliga fel hittades.

– Efter många om och men lagade Bengts husvagnar problemen och vi slapp körförbud på bilen. Vår första riktiga resa gjordes till Ullared i april, men på vägen dit brakade den ihop fullständigt, säger Ann-Christine.

Fick bogseras

Några mil ifrån det stora, gula varuhuset rasade bakaxeln och husbilen blev stående mitt på vägen. Fordonet fick bogseras från platsen och ännu en gång köras till verkstaden. Den här gången var Bengts husvagnar inte lika tillmötesgående. De hänvisade till att garantitiden gått ut och att Ann-Christine och Christer var tvungna att betala reparationen själva.

– Enligt konsumentköplagen har kunden tre års reklamationsrätt. Jag måste bara bevisa att felet fanns när vi köpte bilen. En oberoende bilmekaniker som jag har varit i kontakt med menar att det omöjligt kan ha varit någon olja i bakaxeln. Resan till Ullared var första gången husbilen gick varm, så allt tyder på att det inte fanns någon olja, säger Ann-Christine.

Ingen av parterna har lust att reparera bakaxeln. Det har fått Ann-Christine att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden, som ska komma med sin rekommendation inom sex månader.

– Vi vill att Bengts husvagnar ska reparera skadan eller att köpet hävs. Vi trodde att företaget var seriöst och valde att lita på dem. Klart att vi känner oss blåsta, säger Ann-Christine.

”Låter konstigt”

Peter Friberg på Bengts husvagnar:

– Garantitiden gick ut redan efter sex månader. Vi låter det gå till Allmänna reklamationsnämnden och de får komma med sitt beslut. Om de väljer att gå på Ann-Christines linje är vi beredda att betala reparationen, säger han och fortsätter:

– Det låter konstigt att det inte fanns någon olja i bakaxeln. Den informationen har inte nått oss tidigare. Å andra sidan har kunden ett ansvar att serva sitt fordon och se till att den är i kördugligt skick.

I 20 år hade Ann-Christine Hägg och Christer Rask från Sveneby utanför Moholm drömt om en husbil. I januari 2015 slog de till och köpte en begagnad Niesmann från 1989 av Bengts husvagnar utanför Skövde. Priset landade på 95 000 kronor.

Men några minnesvärda semesterdagar med husbilen har det inte blivit. Omgående upptäcktes att både kupéfläkten och torkarmotorn var trasig och det blev genast ett besök till företagets verkstad.

Vid höstens bilbesiktning kom nästa smäll när fyra allvarliga fel hittades.

– Efter många om och men lagade Bengts husvagnar problemen och vi slapp körförbud på bilen. Vår första riktiga resa gjordes till Ullared i april, men på vägen dit brakade den ihop fullständigt, säger Ann-Christine.

Fick bogseras

Några mil ifrån det stora, gula varuhuset rasade bakaxeln och husbilen blev stående mitt på vägen. Fordonet fick bogseras från platsen och ännu en gång köras till verkstaden. Den här gången var Bengts husvagnar inte lika tillmötesgående. De hänvisade till att garantitiden gått ut och att Ann-Christine och Christer var tvungna att betala reparationen själva.

– Enligt konsumentköplagen har kunden tre års reklamationsrätt. Jag måste bara bevisa att felet fanns när vi köpte bilen. En oberoende bilmekaniker som jag har varit i kontakt med menar att det omöjligt kan ha varit någon olja i bakaxeln. Resan till Ullared var första gången husbilen gick varm, så allt tyder på att det inte fanns någon olja, säger Ann-Christine.

Ingen av parterna har lust att reparera bakaxeln. Det har fått Ann-Christine att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden, som ska komma med sin rekommendation inom sex månader.

– Vi vill att Bengts husvagnar ska reparera skadan eller att köpet hävs. Vi trodde att företaget var seriöst och valde att lita på dem. Klart att vi känner oss blåsta, säger Ann-Christine.

”Låter konstigt”

Peter Friberg på Bengts husvagnar:

– Garantitiden gick ut redan efter sex månader. Vi låter det gå till Allmänna reklamationsnämnden och de får komma med sitt beslut. Om de väljer att gå på Ann-Christines linje är vi beredda att betala reparationen, säger han och fortsätter:

– Det låter konstigt att det inte fanns någon olja i bakaxeln. Den informationen har inte nått oss tidigare. Å andra sidan har kunden ett ansvar att serva sitt fordon och se till att den är i kördugligt skick.