25 maj 2016 17:14

25 maj 2016 17:14

Smakrikt projekt på Vadsbo

MARIESTAD: Integrationsprojekt med mat som gemensam nämnare

Med mat från världens alla hörn har elever på Vadsbogymnasiet mötts i ett integrationsprojekt.
Avslutningen firades med nybakt jordgubbstårta.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Att mat förenar människor från olika kulturer är integrationsprojektet på Vadsbogymnasiet ett lysande exempel på.

Vid tre tillfällen under våren har elever i årskurs tre på vård- och omsorgsprogrammet, som läser internationell kurs, och introduktionsprogrammets språkelever strålat samman i syfte att dels lära känna varann, dels lära känna varandras olika matkulturer.

Vid första träffen delades deltagarna in gruppvis med uppdrag att ta fram recept på maträtter till en buffé.

– Att skriva och läsa recept är ett bra sätt att lära sig svenska språket. Eleverna har verkligen varit engagerade och samarbetat på ett bra sätt i köket, säger Carina Ehn, lärare i kost och hälsa på Vadsbogymnasiet.

På träff nummer två tillagades rätterna till den maffiga buffén. När det var dags att hugga in på godsakerna fanns bland annat fatajer, dolmades, bolani och köttfärspiroger att välja på.

– Det var en bra blandning på buffén. Syriansk och svensk mat har en del likheter, den stora skillnaden är kryddningen, säger Loren Osse som kommer från Syrien.

Hon lagar gärna mat hemma och uppskattar influenserna som matprojektet gett.

– Och så har jag ju träffat många nya vänner och fått öva på språket, säger Loren och ler.

Sopha Khorn från Kambodja och Zahir Hassani från Afghanistan berättar att de lärt sig baka bröd och kakor.

– Jag lagar mat ibland, gärna thai-mat, säger Sopha.

Egentligen var det tänkt att projektet skulle avslutats med buffén. Men eleverna har dock haft så himla trevligt ihop att det blev ett ”extranummer”. Och som sig bör på avslutningar firade man med ett stort tårtkalas; smarriga jordgubbstårtor som eleverna själva bakat och designat.

Carina Ehn och Ingela Kjellander, lärare på vård- och omsorgsprogrammet, samt Fateen Alasaad, modersmålsassistent på Vadsbogymnasiet, hoppas att integrationsprojektet får en fortsättning med nya elever nästa läsår.

– Ämnesöverskridande projekt är jättebra. I skolans korridor ser våra elever varandra. Genom projektet träffas de, pratar och inte minst möts och gör saker tillsammans, konstaterar Carina Ehn.

Att mat förenar människor från olika kulturer är integrationsprojektet på Vadsbogymnasiet ett lysande exempel på.

Vid tre tillfällen under våren har elever i årskurs tre på vård- och omsorgsprogrammet, som läser internationell kurs, och introduktionsprogrammets språkelever strålat samman i syfte att dels lära känna varann, dels lära känna varandras olika matkulturer.

Vid första träffen delades deltagarna in gruppvis med uppdrag att ta fram recept på maträtter till en buffé.

– Att skriva och läsa recept är ett bra sätt att lära sig svenska språket. Eleverna har verkligen varit engagerade och samarbetat på ett bra sätt i köket, säger Carina Ehn, lärare i kost och hälsa på Vadsbogymnasiet.

På träff nummer två tillagades rätterna till den maffiga buffén. När det var dags att hugga in på godsakerna fanns bland annat fatajer, dolmades, bolani och köttfärspiroger att välja på.

– Det var en bra blandning på buffén. Syriansk och svensk mat har en del likheter, den stora skillnaden är kryddningen, säger Loren Osse som kommer från Syrien.

Hon lagar gärna mat hemma och uppskattar influenserna som matprojektet gett.

– Och så har jag ju träffat många nya vänner och fått öva på språket, säger Loren och ler.

Sopha Khorn från Kambodja och Zahir Hassani från Afghanistan berättar att de lärt sig baka bröd och kakor.

– Jag lagar mat ibland, gärna thai-mat, säger Sopha.

Egentligen var det tänkt att projektet skulle avslutats med buffén. Men eleverna har dock haft så himla trevligt ihop att det blev ett ”extranummer”. Och som sig bör på avslutningar firade man med ett stort tårtkalas; smarriga jordgubbstårtor som eleverna själva bakat och designat.

Carina Ehn och Ingela Kjellander, lärare på vård- och omsorgsprogrammet, samt Fateen Alasaad, modersmålsassistent på Vadsbogymnasiet, hoppas att integrationsprojektet får en fortsättning med nya elever nästa läsår.

– Ämnesöverskridande projekt är jättebra. I skolans korridor ser våra elever varandra. Genom projektet träffas de, pratar och inte minst möts och gör saker tillsammans, konstaterar Carina Ehn.