28 apr 2016 12:47

28 apr 2016 12:49

Misstänker inte rattfylla

MARIESTAD: Två döda efter frontalkollision

En ung bilförare i 20-årsåldern, boende söder om Göteborg, misstänks för vårdlöshet i trafik efter onsdagens trafikolycka på E20 där två äldre personer omkom.
Enligt polisen finns det ingen misstanke om rattonykterhet.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Olyckan inträffade vid 15-tiden på eftermiddagen. En person i 20-årsåldern, som var ensam i sin röda Alfa Romeo, var på väg norrut. Av okänd anledning verkar hans fordon ha kommit över i fel körfält och kolliderat med ett äldre par, som precis kört ut på E20 vid Haggården med sin blå Opel Astra och var på väg söderut.

Ödesdigert

Det blev en frontalkollision med ödesdigra konsekvenser. Mannen i 70-årsåldern ifrån Varatrakten omkom direkt. Hans särbo, en Mariestadskvinna i 80-årsåldern, omkom på sjukhuset.

Den 20-årige föraren fördes till sjukhus med lindriga skador.

– Det finns misstanke om vårdslöshet i trafik mot föraren i 20-årsåldern. Han verkar ha kommit över i fel körfält med sin bil, men utredningen får visa vad som kan ha hänt, säger Peter Adlersson, polisens presstalesperson i region Väst.

– Några misstankar om rattonykterhet finns inte noterat, fortsätter han.

Vittnen

Enligt uppgifter till MT ska det finnas flera vittnen till olyckan, bland annat några poliser som färdades i en civil polisbil på E20.

Torbjörn Forsell, verksamhetschef för NTF Skaraborg, är allvarligt oroad över trafikbeteendet på E20.

– Det är bedrövligt. Miljön där ute är under all kritik. Folk beter sig dumt åt och gör en massa farliga omkörningar. Stressen i vårt samhälle gör folk till farliga bilförare.

Trafikpolisen i Skaraborg gjorde i förra veckan en kontroll av hastigheterna på E20. 47 bilister körde för fort och fyra personer blev av med körkorten. Det är skrämmande siffror, säger han.

Tre trafikdödade i Mariestad på en vecka gör honom orolig.

– Det är hemskt, konstaterar han besviket.

Dödsolyckan aktualiserar ombyggnaden av E20. Mittseparering av vägen hade sparat liv vid onsdagens olycka.

Svante Jildenhed, projektledare och E20 samordnare på Trafikverket, berättar om av vad som händer kring E20-ombyggnaden.

– På samtliga etapper pågår projektering av vägplan eller ”val av lokalisering”, förutom E20 förbi Hova som ligger ute för anbudsräkning. Samtliga etapper på E20 från Alingsås till norr om Hova planeras att vara färdigställda senast 2025.

Tidsplanen

Tidplan för E20:s ombyggnad genom Skaraborg ser ut enligt följande.

A) Etappen E20 Förbi Skara planeras att påbörja byggas 2019.

B) Etappen E20 Förbi Vårgårda, E20 Vårgårda – Vara och E20 förbi Mariestad planeras att påbörja byggas 2020.

C) Etappen E20 Götene–Mariestad planeras att påbörja byggas 2022.

D) Etappen E20 Förbi Hova byggstartas i höst. Just nu pågår anbudsräkning på denna etapp.

Olyckan inträffade vid 15-tiden på eftermiddagen. En person i 20-årsåldern, som var ensam i sin röda Alfa Romeo, var på väg norrut. Av okänd anledning verkar hans fordon ha kommit över i fel körfält och kolliderat med ett äldre par, som precis kört ut på E20 vid Haggården med sin blå Opel Astra och var på väg söderut.

Ödesdigert

Det blev en frontalkollision med ödesdigra konsekvenser. Mannen i 70-årsåldern ifrån Varatrakten omkom direkt. Hans särbo, en Mariestadskvinna i 80-årsåldern, omkom på sjukhuset.

Den 20-årige föraren fördes till sjukhus med lindriga skador.

– Det finns misstanke om vårdslöshet i trafik mot föraren i 20-årsåldern. Han verkar ha kommit över i fel körfält med sin bil, men utredningen får visa vad som kan ha hänt, säger Peter Adlersson, polisens presstalesperson i region Väst.

– Några misstankar om rattonykterhet finns inte noterat, fortsätter han.

Vittnen

Enligt uppgifter till MT ska det finnas flera vittnen till olyckan, bland annat några poliser som färdades i en civil polisbil på E20.

Torbjörn Forsell, verksamhetschef för NTF Skaraborg, är allvarligt oroad över trafikbeteendet på E20.

– Det är bedrövligt. Miljön där ute är under all kritik. Folk beter sig dumt åt och gör en massa farliga omkörningar. Stressen i vårt samhälle gör folk till farliga bilförare.

Trafikpolisen i Skaraborg gjorde i förra veckan en kontroll av hastigheterna på E20. 47 bilister körde för fort och fyra personer blev av med körkorten. Det är skrämmande siffror, säger han.

Tre trafikdödade i Mariestad på en vecka gör honom orolig.

– Det är hemskt, konstaterar han besviket.

Dödsolyckan aktualiserar ombyggnaden av E20. Mittseparering av vägen hade sparat liv vid onsdagens olycka.

Svante Jildenhed, projektledare och E20 samordnare på Trafikverket, berättar om av vad som händer kring E20-ombyggnaden.

– På samtliga etapper pågår projektering av vägplan eller ”val av lokalisering”, förutom E20 förbi Hova som ligger ute för anbudsräkning. Samtliga etapper på E20 från Alingsås till norr om Hova planeras att vara färdigställda senast 2025.

Tidsplanen

Tidplan för E20:s ombyggnad genom Skaraborg ser ut enligt följande.

A) Etappen E20 Förbi Skara planeras att påbörja byggas 2019.

B) Etappen E20 Förbi Vårgårda, E20 Vårgårda – Vara och E20 förbi Mariestad planeras att påbörja byggas 2020.

C) Etappen E20 Götene–Mariestad planeras att påbörja byggas 2022.

D) Etappen E20 Förbi Hova byggstartas i höst. Just nu pågår anbudsräkning på denna etapp.