28 apr 2016 06:00

28 apr 2016 06:00

Fords första fabrik låg i Manchester

MARIESTAD: Engelska Ford-tillverkningen

HISTORIA. Fords första europeiska sammansättningsfabrik byggdes upp 1911 i Manchester. Till denna fabrik skeppades det stora transportlådor med T-fordar direkt från USA och Detroit

Tommy Eliasson har med sina ”Bilsidor” på nätet sammanställt en förträfflig sida med en massa historia om den engelska Ford-produktionen.

Det finns massor av härliga fakta att konsumera.

Den nya Ford-fabriken i Dagenham – som tillverkat tio miljoner bilar och 37 miljoner motorer – öppnades i oktober 1931 och i december samma år hade man fått fram den första prototypen av Ford Y färdig – en B-Ford i förminskad skala.

Blen kallades även Ford 8 hp eller Eight i Storbritannien. Bilen blev en försäljningssuccé och i konkurrensen med Austin 7 sänktes priset för den enklaste tvådörrarsmodellen i mitten av 1930-talet ned till 100 pund.

I oktober 1938 ersattes De Luxe av Prefect och 1939 ersattes modell Y (Junior) av Anglia. Anglia är nylatin för England. Den var billig och blev en storsäljare.

Stoppades

Men världspolitiken och andra världskriget gjorde att tillverkningen stoppades 1941. Däremot återupplivades Anglia-modellen 1945 och blev en av de mest betydelsefulla engelska Ford-bilarna efter kriget.

I Sverige var Ford Anglia den första fredsbilen. 1946 var det första bilmodellen som kom till Sverige efter krigsårens avspärrning.

Vinglig

Enligt motorskribenten Carl Legelius på biltidningen Klassiker kallades Anglian ”tvåtum-fyrtum” i folkmun, men också Vinglia eftersom den var vinglig på vägen.

1949 fick Ford Anglia en ny kylarmaskering och döptes om till Popular, vilken tillverkades till 1959. Ford Anglia tillverkades som en helt ny modell 1953

Det fanns också en produktion av större bilar, bland annat V8-modellen från 1932 till 1939. Efter kriget kom Ford Pilot som tillverkades mellan 1947 och 1951. Ford Pilot blev den sista av dessa V8-modeller.

Nya modeller

Vid 1950 års London Motor Show visade Ford sina första helt nya efterkrigsbilar; Consul och Zephyr Six. Från 1953 fanns en lyxversion av Zephyr som hette Zodiac, dessa bilar tillverkades till 1956 då de ersattes av nya modeller. 1963 släppte Ford i Dagenham ut en av sina bäst säljande bilar någonsin – den välkända Cortina.

Fordson var skåpbils-versionen av Anglia och Prefect och efter 1953 hette skåpbilen Ford Thames. 1959 kom ny modell av Anglia med ”felvänd bakruta”.

1968 lades Anglia-namnet i malpåse då efterföljaren Escort presenterades.

Tommy Eliasson har med sina ”Bilsidor” på nätet sammanställt en förträfflig sida med en massa historia om den engelska Ford-produktionen.

Det finns massor av härliga fakta att konsumera.

Den nya Ford-fabriken i Dagenham – som tillverkat tio miljoner bilar och 37 miljoner motorer – öppnades i oktober 1931 och i december samma år hade man fått fram den första prototypen av Ford Y färdig – en B-Ford i förminskad skala.

Blen kallades även Ford 8 hp eller Eight i Storbritannien. Bilen blev en försäljningssuccé och i konkurrensen med Austin 7 sänktes priset för den enklaste tvådörrarsmodellen i mitten av 1930-talet ned till 100 pund.

I oktober 1938 ersattes De Luxe av Prefect och 1939 ersattes modell Y (Junior) av Anglia. Anglia är nylatin för England. Den var billig och blev en storsäljare.

Stoppades

Men världspolitiken och andra världskriget gjorde att tillverkningen stoppades 1941. Däremot återupplivades Anglia-modellen 1945 och blev en av de mest betydelsefulla engelska Ford-bilarna efter kriget.

I Sverige var Ford Anglia den första fredsbilen. 1946 var det första bilmodellen som kom till Sverige efter krigsårens avspärrning.

Vinglig

Enligt motorskribenten Carl Legelius på biltidningen Klassiker kallades Anglian ”tvåtum-fyrtum” i folkmun, men också Vinglia eftersom den var vinglig på vägen.

1949 fick Ford Anglia en ny kylarmaskering och döptes om till Popular, vilken tillverkades till 1959. Ford Anglia tillverkades som en helt ny modell 1953

Det fanns också en produktion av större bilar, bland annat V8-modellen från 1932 till 1939. Efter kriget kom Ford Pilot som tillverkades mellan 1947 och 1951. Ford Pilot blev den sista av dessa V8-modeller.

Nya modeller

Vid 1950 års London Motor Show visade Ford sina första helt nya efterkrigsbilar; Consul och Zephyr Six. Från 1953 fanns en lyxversion av Zephyr som hette Zodiac, dessa bilar tillverkades till 1956 då de ersattes av nya modeller. 1963 släppte Ford i Dagenham ut en av sina bäst säljande bilar någonsin – den välkända Cortina.

Fordson var skåpbils-versionen av Anglia och Prefect och efter 1953 hette skåpbilen Ford Thames. 1959 kom ny modell av Anglia med ”felvänd bakruta”.

1968 lades Anglia-namnet i malpåse då efterföljaren Escort presenterades.