28 apr 2016 06:00

28 apr 2016 06:00

Bygget ska crossa konkurrenterna

BJÖRSÄTER: Gustav Johansson konstruerar sin egen tävlingsbil

Intensiv aktivitet pågår under kvällarna i garaget vid Tredingen, Björsäter.
Gustav Johansson, 19, bygger en rallycrossbil.
– Den ska vara klar till premiären i Tomelilla den 21 maj, berättar Gustav.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Gustav Johansson, som kört folkrace under fyra år, köpte i oktober 2015 en BMW E36 325IA från 1994 utan motor. Det var karossen han var ute efter för att förverkliga sitt rallycrossbygge.

– Nu rullar det på ganska bra och det ska bli spännande att tävla i rallycross. Just nu väntar jag på lite delar till motorn, en Volvo B230, säger 19-åringen.

– Farsan hjälpt med lackningen, annars har jag grejat ensam.

Gustav Johansson är en ”händig pöjk” som både kan svetsa och skruva. Förra sommaren gick han ut från Vadsbogymnasiets industriprogram. Numera jobbar på FROAB i Björsäter, där han både svetsar och får köra traktor samt grävare.

Ordning

AC/DC strömmar ur högtalarna i garaget med hjälp av en dator och Spotify. Det är rent och fint. Verktygen hänger i ordning och avslöjar att personen som är verksam här vill ha en bra arbetsmiljö.

Att bygga en egen rallycrossbil är givetvis inget litet projekt och det kostar massor av pengar. Det blir tre-fyra timmar i garaget för Gustav varje kväll.

– Jag har några sponsorer som skänkt lite material, men annars är det svårt, förklarar han.

Folkrace

Pappa körde folkrace och det gick i arv till sonen.

– Jag har avverkat en hel del folkracebilar. Efter varje tävling sker försäljning av tävlingsbilarna. Alla tävlingsbilar är ute till anbud för 6 500 kronor, berättar Gustav.

När MT gör ett besök i Tredingen är säkerhetsburen klar och förstås byggd helt enligt reglerna. Gustav håller på att installera elsystemet i karossen och snart väntar jobbet med motorn.

Slipas om

Vevaxeln ska slipas om för att ge kortare slag (2150 cc är maxvolymen i klassen). Toppen ska bearbetas och det blir en helt ny kamaxel, samt ventiler och tryckare – med mera.

– Förhoppningsvis kan den ge ungefär 200 hästar. Planen är också att bilen ska lackas helt i gult, dessutom ska väghållningen förbättras, säger Gustav som på egen hand har svetsat en tank i aluminium.

På hemsidan www.vgracing.se kan den intresserade se bilder och kommentarer från Gustav angående byggnationen.

Olycka

I tolvårsåldern råkade han ut för en otäck olycka hemma på gården. Han hamnade under bakhjulet på en traktor och satt fastklämd med kroppen och huvudet ner i gruset.

– Jag var hela tiden vid medvetande. Vid tillfället gjorde det inte speciellt ont men jag bröt några revben och punkterade en lunga, samt fick ett stort sår i ansiktet. Dessutom hade jag ett traktorspår över ryggen, berättar Gustav.

Han är återställd efter den otäcka olyckan – förutom ett stort ärr i ansiktet.

Lådbilar

Motorintresset har funnits med genom hela livet. Gustav och kompisen Viktor Moberg-Karlsson byggde en lådbil med en elmotor.

– Vi kunde ”ströga” lite i byn, sedan var det dags att åka hem. Mer än så räckte inte batteriet till elmotorn. Det var en sådan elmotor som sitter i rullstolar, minns Gustav och skrattar.

Killarna och flera andra gick sedan vidare och för fyra år sedan gjorde MT ett reportage med gänget som körde A-traktorer.

– Det var en riktigt kul tid, säger Gustav.

Gustav Johansson, som kört folkrace under fyra år, köpte i oktober 2015 en BMW E36 325IA från 1994 utan motor. Det var karossen han var ute efter för att förverkliga sitt rallycrossbygge.

– Nu rullar det på ganska bra och det ska bli spännande att tävla i rallycross. Just nu väntar jag på lite delar till motorn, en Volvo B230, säger 19-åringen.

– Farsan hjälpt med lackningen, annars har jag grejat ensam.

Gustav Johansson är en ”händig pöjk” som både kan svetsa och skruva. Förra sommaren gick han ut från Vadsbogymnasiets industriprogram. Numera jobbar på FROAB i Björsäter, där han både svetsar och får köra traktor samt grävare.

Ordning

AC/DC strömmar ur högtalarna i garaget med hjälp av en dator och Spotify. Det är rent och fint. Verktygen hänger i ordning och avslöjar att personen som är verksam här vill ha en bra arbetsmiljö.

Att bygga en egen rallycrossbil är givetvis inget litet projekt och det kostar massor av pengar. Det blir tre-fyra timmar i garaget för Gustav varje kväll.

– Jag har några sponsorer som skänkt lite material, men annars är det svårt, förklarar han.

Folkrace

Pappa körde folkrace och det gick i arv till sonen.

– Jag har avverkat en hel del folkracebilar. Efter varje tävling sker försäljning av tävlingsbilarna. Alla tävlingsbilar är ute till anbud för 6 500 kronor, berättar Gustav.

När MT gör ett besök i Tredingen är säkerhetsburen klar och förstås byggd helt enligt reglerna. Gustav håller på att installera elsystemet i karossen och snart väntar jobbet med motorn.

Slipas om

Vevaxeln ska slipas om för att ge kortare slag (2150 cc är maxvolymen i klassen). Toppen ska bearbetas och det blir en helt ny kamaxel, samt ventiler och tryckare – med mera.

– Förhoppningsvis kan den ge ungefär 200 hästar. Planen är också att bilen ska lackas helt i gult, dessutom ska väghållningen förbättras, säger Gustav som på egen hand har svetsat en tank i aluminium.

På hemsidan www.vgracing.se kan den intresserade se bilder och kommentarer från Gustav angående byggnationen.

Olycka

I tolvårsåldern råkade han ut för en otäck olycka hemma på gården. Han hamnade under bakhjulet på en traktor och satt fastklämd med kroppen och huvudet ner i gruset.

– Jag var hela tiden vid medvetande. Vid tillfället gjorde det inte speciellt ont men jag bröt några revben och punkterade en lunga, samt fick ett stort sår i ansiktet. Dessutom hade jag ett traktorspår över ryggen, berättar Gustav.

Han är återställd efter den otäcka olyckan – förutom ett stort ärr i ansiktet.

Lådbilar

Motorintresset har funnits med genom hela livet. Gustav och kompisen Viktor Moberg-Karlsson byggde en lådbil med en elmotor.

– Vi kunde ”ströga” lite i byn, sedan var det dags att åka hem. Mer än så räckte inte batteriet till elmotorn. Det var en sådan elmotor som sitter i rullstolar, minns Gustav och skrattar.

Killarna och flera andra gick sedan vidare och för fyra år sedan gjorde MT ett reportage med gänget som körde A-traktorer.

– Det var en riktigt kul tid, säger Gustav.