25 apr 2016 14:00

25 apr 2016 14:00

Personal polisanmäls för flera matstölder

MARIESTAD: Hemtjänsttagare blev av med varor

Matvaror och hygienartiklar kan ha stulits från en hemtjänsttagare i Mariestads kommun.
Brukarens gode man misstänker en kvinna i personalen – som har blivit polisanmäld.

Hemtjänsten i Mariestads kommun har hjälpt brukaren med matinköp under flera år. På senare tid har dock inköpsfakturorna stuckit iväg, vilket har väckt frågor och misstankar hos den gode mannen.

När denne granskade inköpen närmare konstaterades att både matvaror och hygienartiklar saknades i hemmet, trots att kvitton visade något helt annat.

Lyxiga produkter

Den gode mannen noterade också att det var en och samma kvinna som stod för de dyrare inköpen. Bland annat ska lyxigare produkter från charkdisken ha inhandlats vid ett flertal tillfällen. Extra bekymmersamt för kvinnan är att hon har missat att redovisa vissa kvitton.

Trots att den anställda kvinnan bedyrar sin oskuld har den gode mannen valt att polisanmäla henne.

– Självklart är det allvarligt. Vi har varit i kontakt med en förundersökningsledare och ärendet kommer att tas upp efter sommaren, säger enhetschefen inom hemtjänsten och fortsätter:

– Det verkar dock tveksamt om åklagaren går vidare med ärendet eftersom det rör sig om ett lågt varuvärde och att det är så många som rör sig hos brukaren. Det blir svårt att bevisa hur varorna har försvunnit.

Medger slarv

Enligt enhetschefen har en granne till den berörda brukaren varit på återkommande på besök.

– Grannen har en egen nyckel till brukaren. Utan att dra några förhastade slutsatser kan det vara så enkelt att han är boven i dramat. För oss är det inte lätt att kliva in i andras lägenheter och kolla upp sådant.

Enhetschefen är övertygad om att kvinnan i personalen är oskyldig.

– Hon har slarvat med vissa kvitton, vilket är olyckligt. Men hon är en av de mest kompetenta personerna vi har. Under lex Sarah-utredningen har hon varit avstängd från arbetet, men är nu tillbaka i tjänst. Hon är givetvis ledsen och bedrövad över att ha fått en polisanmälan på sig. I mina ögon har hon fått betala ett högt pris.

Åtgärder vidtagna

Efter att misstankarna riktades mot kvinnan har kommunen vidtagit åtgärder. Numera är det två hemtjänstanställda i stället för en som står för inköp och leverans för respektive brukare.

Enhetschefen anser inte att det har blivit mer resurskrävande eller att andra delar i verksamheten blivit lidande.

– Det är något som har planerats in i personalens schema. För att undvika liknande ärenden i framtiden granskas numera kvitton och inköpsnotor i ett tidigare skede.

Hemtjänsten i Mariestads kommun har hjälpt brukaren med matinköp under flera år. På senare tid har dock inköpsfakturorna stuckit iväg, vilket har väckt frågor och misstankar hos den gode mannen.

När denne granskade inköpen närmare konstaterades att både matvaror och hygienartiklar saknades i hemmet, trots att kvitton visade något helt annat.

Lyxiga produkter

Den gode mannen noterade också att det var en och samma kvinna som stod för de dyrare inköpen. Bland annat ska lyxigare produkter från charkdisken ha inhandlats vid ett flertal tillfällen. Extra bekymmersamt för kvinnan är att hon har missat att redovisa vissa kvitton.

Trots att den anställda kvinnan bedyrar sin oskuld har den gode mannen valt att polisanmäla henne.

– Självklart är det allvarligt. Vi har varit i kontakt med en förundersökningsledare och ärendet kommer att tas upp efter sommaren, säger enhetschefen inom hemtjänsten och fortsätter:

– Det verkar dock tveksamt om åklagaren går vidare med ärendet eftersom det rör sig om ett lågt varuvärde och att det är så många som rör sig hos brukaren. Det blir svårt att bevisa hur varorna har försvunnit.

Medger slarv

Enligt enhetschefen har en granne till den berörda brukaren varit på återkommande på besök.

– Grannen har en egen nyckel till brukaren. Utan att dra några förhastade slutsatser kan det vara så enkelt att han är boven i dramat. För oss är det inte lätt att kliva in i andras lägenheter och kolla upp sådant.

Enhetschefen är övertygad om att kvinnan i personalen är oskyldig.

– Hon har slarvat med vissa kvitton, vilket är olyckligt. Men hon är en av de mest kompetenta personerna vi har. Under lex Sarah-utredningen har hon varit avstängd från arbetet, men är nu tillbaka i tjänst. Hon är givetvis ledsen och bedrövad över att ha fått en polisanmälan på sig. I mina ögon har hon fått betala ett högt pris.

Åtgärder vidtagna

Efter att misstankarna riktades mot kvinnan har kommunen vidtagit åtgärder. Numera är det två hemtjänstanställda i stället för en som står för inköp och leverans för respektive brukare.

Enhetschefen anser inte att det har blivit mer resurskrävande eller att andra delar i verksamheten blivit lidande.

– Det är något som har planerats in i personalens schema. För att undvika liknande ärenden i framtiden granskas numera kvitton och inköpsnotor i ett tidigare skede.