22 apr 2016 16:06

22 apr 2016 16:06

Handelns plötsliga avbrott när strömmen dog

MARIESTAD: Så påverkade nedsläckningen lokala näringsidkare

Vid 17.25 i onsdags slocknade stora delar av Mariestad och Töreboda. För de lokala näringsidkarna fick strömavbrottet en rad tråkiga konsekvenser.
Men det finns också dem som tjänade på haveriet(!).
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

8 000 av Ellevios kunder, vilket betyder mångfaldigt fler abonnenter (VänerEnergi var en av kunderna som i sin tur levererar el till 14 200 kunder), drabbades av onsdagens stora strömavbrott i Skaraborg. Förutom den allmänna förvirringen skapade avbrottet ett smärre kaos i framför allt detaljhandeln.

En av Peter Forslunds kunder på Statoil fastnade i biltvätten när strömmen plötsligt försvann.

– Vi fick ut kvinnan genom en sidodörr, men bilen var svårare eftersom portarna styrs via elektronik. Det enda positiva är väl att dörrarna till butiken öppnar sig vid ett strömavbrott, berättar Forslund.

På fredagsförmiddagen var fortfarande två bensinpumpar ur funktion på Statoil. Den ena kassan i butiken fungerade heller inte som den ska.

– Många har uttryckt att tanka måste väl ändå gå att göra utan ström? Men i stort sett allt sköts ju via datorer nuförtiden. Det är faktiskt lite skrämmande hur känsligt samhället har blivit när något sånt här inträffar, säger Peter Forslund.

Förlorade mycket

När merparten av VänerEnergis abonnenter fick tillbaka strömmen efter dryga halvtimmen var det värre för dem som håller till på Haggården. Där tog det ytterligare två timmar innan det varde ljus.

Exempelvis tvingades Coop, Dollarstore och Willys att stänga verksamheten ett par timmar under onsdagskvällen.

– Det är självklart surt, inte minst för att det finns en handlare i stan som inte påverkades på samma sätt, säger Peter Jonsson, butikschef på Coop.

Då Coops kassor har cirka en halvtimmes backup kunde kunder i butiken slutföra sina köp. Men mellan 18 och 20 var det helstängt på grund av strömavbrottet.

– Vi har ingen backup till kyl och frys, så hade det pågått ett par timmar till hade det varit riktigt illa, säger Peter Jonsson.

Positiv bieffekt

På elektronikbutiken Norlanders, även den i Haggårdens industriområde, slogs samtliga tv-antenner ut. På fredagen var det fortfarande problem att få in flera av kanalerna på tv-visningsexemplaren.

– Eftersom vi stängde klockan 18 påverkades vi inte så jättemycket. Värre var det när strömmen slogs på igen vid klockan 20, då satte bland annat larmet i gång, berättar delägaren Susanne Norlander.

Men allt var inte nattsvart för handlarna. Norlanders har nämligen haft en ovanligt stor tillströmning av kunder under slutet av veckan.

– Ja, väldigt många har lämnat in sin tv för reparation, eller så har man varit på jakt efter en ny tv, säger Susanne Norrlander.

Ingen av de MT pratat med har i dagsläget några planer på att ansöka om skadestånd med anledning av strömavbrottet.

8 000 av Ellevios kunder, vilket betyder mångfaldigt fler abonnenter (VänerEnergi var en av kunderna som i sin tur levererar el till 14 200 kunder), drabbades av onsdagens stora strömavbrott i Skaraborg. Förutom den allmänna förvirringen skapade avbrottet ett smärre kaos i framför allt detaljhandeln.

En av Peter Forslunds kunder på Statoil fastnade i biltvätten när strömmen plötsligt försvann.

– Vi fick ut kvinnan genom en sidodörr, men bilen var svårare eftersom portarna styrs via elektronik. Det enda positiva är väl att dörrarna till butiken öppnar sig vid ett strömavbrott, berättar Forslund.

På fredagsförmiddagen var fortfarande två bensinpumpar ur funktion på Statoil. Den ena kassan i butiken fungerade heller inte som den ska.

– Många har uttryckt att tanka måste väl ändå gå att göra utan ström? Men i stort sett allt sköts ju via datorer nuförtiden. Det är faktiskt lite skrämmande hur känsligt samhället har blivit när något sånt här inträffar, säger Peter Forslund.

Förlorade mycket

När merparten av VänerEnergis abonnenter fick tillbaka strömmen efter dryga halvtimmen var det värre för dem som håller till på Haggården. Där tog det ytterligare två timmar innan det varde ljus.

Exempelvis tvingades Coop, Dollarstore och Willys att stänga verksamheten ett par timmar under onsdagskvällen.

– Det är självklart surt, inte minst för att det finns en handlare i stan som inte påverkades på samma sätt, säger Peter Jonsson, butikschef på Coop.

Då Coops kassor har cirka en halvtimmes backup kunde kunder i butiken slutföra sina köp. Men mellan 18 och 20 var det helstängt på grund av strömavbrottet.

– Vi har ingen backup till kyl och frys, så hade det pågått ett par timmar till hade det varit riktigt illa, säger Peter Jonsson.

Positiv bieffekt

På elektronikbutiken Norlanders, även den i Haggårdens industriområde, slogs samtliga tv-antenner ut. På fredagen var det fortfarande problem att få in flera av kanalerna på tv-visningsexemplaren.

– Eftersom vi stängde klockan 18 påverkades vi inte så jättemycket. Värre var det när strömmen slogs på igen vid klockan 20, då satte bland annat larmet i gång, berättar delägaren Susanne Norlander.

Men allt var inte nattsvart för handlarna. Norlanders har nämligen haft en ovanligt stor tillströmning av kunder under slutet av veckan.

– Ja, väldigt många har lämnat in sin tv för reparation, eller så har man varit på jakt efter en ny tv, säger Susanne Norrlander.

Ingen av de MT pratat med har i dagsläget några planer på att ansöka om skadestånd med anledning av strömavbrottet.