14 apr 2016 17:05

14 apr 2016 17:05

"Autopiloten ger bilåkandet en ny dimension"

MARIESTAD: Framtidens bilteknik är imponerande

Nicklas Bergfeldt, it-konsult från Skövde, åker ut på E20 med sin svarta elbil, en Tesla S.
Därefter tar autopiloten över och sköter om körningen.
– Det känns fantastiskt. Man kommer fram till sitt mål rejält utvilad, säger Nicklas lyriskt.

Nicklas Bergfeldt var en av föreläsarna när Vänergymnasiet anordnade en arbetsdag med fokus på ”Hållbara transporter” – och vad framtiden inom trafiken kommer att innebära.

– Elbilar är definitivt framtiden. Familjen åkte på semester med Teslan i somras. Vi körde 1 000 mil på 30 dagar, besökte tio nöjesparker och allt kostade bara 25 000 kronor. Vi behövde inte betala en krona i bränsle. Det var bara att ladda vid Teslas laddningsstationer, berättar Nicklas.

– Vi körde gratis från Sverige till Italien tur och retur och det är inte illa.

Provtur

Nicklas Bergfeldt tar oss med på en provtur med sin Tesla model S 85D – en bil som kostade honom drygt 800 000 kronor. I bilen finns all möjlig high-tech och där man med jämna mellanrum får trådlösa uppdateringar av programvaran.

– Bilen är en dröm. Autopiloten gör att man kan umgås med familjen i stället för att koncentrera sig på körningen. Jag litar på den fullständigt, men den fungerar bäst ute på de stora vägarna, säger Nicklas och ler.

Bilen gör 0–100 km/timmen på ungefär fyra sekunder, men det är ändå inte Teslas värsta motor. Den klarar av samma uppgift på tre sekunder.

Energisnålt

Bengt Dahlström, informationschef för Toyota, fanns också på plats i Mariestad.

– Energisnålheten står i fokus för bilindustrin och vi ser att utvecklingen går från dieseln och mot hybridteknik med en kombinerad förbränningsmotor. Mitt råd till privata bilkunder är att satsa energisnålt.

Bengt Dahlström berömde Mariestads satsning på en vätgasstation – och Electric village.

– Bränslecellsdrivna fordon är framtiden och Mariestad kommer att få mycket uppmärksamhet med den här satsningen.

Nöjda

Eleverna, som kom från Vänergymnasiet, Kavelbrogymnasiet och Vadsbogymnasiet, lyssnade noggrant på föreläsarna.

– Det har varit riktigt bra, säger Isak Johansson som går första året på fordons- och transportprogrammet vid Vänergymnasiet.

– När jag kommer köra lastbil i framtiden blir nog fordonen mer teknikstyrda och lättmanövrerade. Det är jag säker på, fortsätter han.

Vänergymnasiets rektor Arne Tengvall var mycket nöjd med dagen.

– Det har varit fantastiskt bra föreläsare med stor kunskap att dela med sig.

Nicklas Bergfeldt var en av föreläsarna när Vänergymnasiet anordnade en arbetsdag med fokus på ”Hållbara transporter” – och vad framtiden inom trafiken kommer att innebära.

– Elbilar är definitivt framtiden. Familjen åkte på semester med Teslan i somras. Vi körde 1 000 mil på 30 dagar, besökte tio nöjesparker och allt kostade bara 25 000 kronor. Vi behövde inte betala en krona i bränsle. Det var bara att ladda vid Teslas laddningsstationer, berättar Nicklas.

– Vi körde gratis från Sverige till Italien tur och retur och det är inte illa.

Provtur

Nicklas Bergfeldt tar oss med på en provtur med sin Tesla model S 85D – en bil som kostade honom drygt 800 000 kronor. I bilen finns all möjlig high-tech och där man med jämna mellanrum får trådlösa uppdateringar av programvaran.

– Bilen är en dröm. Autopiloten gör att man kan umgås med familjen i stället för att koncentrera sig på körningen. Jag litar på den fullständigt, men den fungerar bäst ute på de stora vägarna, säger Nicklas och ler.

Bilen gör 0–100 km/timmen på ungefär fyra sekunder, men det är ändå inte Teslas värsta motor. Den klarar av samma uppgift på tre sekunder.

Energisnålt

Bengt Dahlström, informationschef för Toyota, fanns också på plats i Mariestad.

– Energisnålheten står i fokus för bilindustrin och vi ser att utvecklingen går från dieseln och mot hybridteknik med en kombinerad förbränningsmotor. Mitt råd till privata bilkunder är att satsa energisnålt.

Bengt Dahlström berömde Mariestads satsning på en vätgasstation – och Electric village.

– Bränslecellsdrivna fordon är framtiden och Mariestad kommer att få mycket uppmärksamhet med den här satsningen.

Nöjda

Eleverna, som kom från Vänergymnasiet, Kavelbrogymnasiet och Vadsbogymnasiet, lyssnade noggrant på föreläsarna.

– Det har varit riktigt bra, säger Isak Johansson som går första året på fordons- och transportprogrammet vid Vänergymnasiet.

– När jag kommer köra lastbil i framtiden blir nog fordonen mer teknikstyrda och lättmanövrerade. Det är jag säker på, fortsätter han.

Vänergymnasiets rektor Arne Tengvall var mycket nöjd med dagen.

– Det har varit fantastiskt bra föreläsare med stor kunskap att dela med sig.