11 apr 2016 16:12

11 apr 2016 18:13

Nekades nya toarullar – anmälde företaget

MARIESTAD: Missnöjd kund reklamerade för 18:e gången

Margareta från Kil har som vana att reklamera toalettrullar från Metsä Tissue. Men den 18:e gången blev hon nekad av papperstillverkaren.
Det fick Margareta att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden.

För somliga kan det tyckas vara en skitsak, men för Margareta från Kil har det blivit blodigt allvar. Hon anser sig ha blivit illa bemött av Metsä Tissue och har anmält Mariestadsföretaget till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Upprinnelsen till papperstvisten startade när hon vände sig till Metsä Tissues kundtjänst. Margareta skulle reklamera toalettrullar, som hon ansåg höll dålig kvalitet.

– När jag tidigare har reklamerat varor har de skickat en svarspostpåse och även varukuponger på vissa produkter. Den här gången var telefonisten otrevlig och jag kände mig kränkt. De vägrade att skicka svarspostpåsen och hänvisade till att de gjort det 17 gånger tidigare, säger Margareta och fortsätter:

– Jag ringde Konsumentverket och kollade upp om ett företag verkligen kan neka reklamationer. Det får de inte göra och därför har jag vänt mig till ARN.

Margareta har, som ni förstår, sällan varit nöjd med pappersrullarna från Metsä Tissue. Men eftersom fotbollsklubben Kils AIK säljer toalettpapperet och Margareta vill stötta föreningen ekonomiskt har hon fortsatt att vara kund.

– Visst, det går väl bra att torka sig i ändan om det är så, men kvaliteten är inte bra. Det var som en utbuktning i det papperet jag fick senast. Om jag byter leverantör kan jag inte längre gynna föreningen, och det vill jag helst inte.

Margareta har förståelse för att papperstillverkaren har tröttnat på alla reklamationer. Hon anser dock att Metsä Tissue ska göra rätt för sig.

– Mitt krav att är de ska skicka en svarspostpåse och några varucheckar som kompensation.

För somliga kan det tyckas vara en skitsak, men för Margareta från Kil har det blivit blodigt allvar. Hon anser sig ha blivit illa bemött av Metsä Tissue och har anmält Mariestadsföretaget till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Upprinnelsen till papperstvisten startade när hon vände sig till Metsä Tissues kundtjänst. Margareta skulle reklamera toalettrullar, som hon ansåg höll dålig kvalitet.

– När jag tidigare har reklamerat varor har de skickat en svarspostpåse och även varukuponger på vissa produkter. Den här gången var telefonisten otrevlig och jag kände mig kränkt. De vägrade att skicka svarspostpåsen och hänvisade till att de gjort det 17 gånger tidigare, säger Margareta och fortsätter:

– Jag ringde Konsumentverket och kollade upp om ett företag verkligen kan neka reklamationer. Det får de inte göra och därför har jag vänt mig till ARN.

Margareta har, som ni förstår, sällan varit nöjd med pappersrullarna från Metsä Tissue. Men eftersom fotbollsklubben Kils AIK säljer toalettpapperet och Margareta vill stötta föreningen ekonomiskt har hon fortsatt att vara kund.

– Visst, det går väl bra att torka sig i ändan om det är så, men kvaliteten är inte bra. Det var som en utbuktning i det papperet jag fick senast. Om jag byter leverantör kan jag inte längre gynna föreningen, och det vill jag helst inte.

Margareta har förståelse för att papperstillverkaren har tröttnat på alla reklamationer. Hon anser dock att Metsä Tissue ska göra rätt för sig.

– Mitt krav att är de ska skicka en svarspostpåse och några varucheckar som kompensation.