11 mar 2016 20:20

11 mar 2016 20:20

Däckverkstad mot nya höjder

MARIESTAD: Miljoninvestering i Västeräng

Större ytor för däckförvaring. Ny hall och ställplatser för lastbilar.
– Det blir kanon när allt blir klart, säger Stefan Thorén entusiastiskt.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Början av mars brukar normalt sett vara lugnet före stormen i Däckia-verkstaden; det vill säga innan högsäsongen för skifte till sommardäck infinner sig.

– Men i år är det allt annat än lugnt här, konstaterar Stefan Thorén.

Förklaringen är den pågående utbyggnaden. Bygget inleddes på allvar förra lördagen då taket till en stor hall plockades ner och byggnaden kom att likna en öppnad konservburk.

– Snöfallet natten efter var ingen höjdare. Det tog en bra stund att skotta undan all snö.

Mildvädret som följde kom minst sagt lägligt och under veckans gång har bygget flutit på med en hiskelig fart. Nya balkar har monterats för att öka takhöjden. I och med det kommer kapaciteten i däckhotellet att fördubblas; från 2 800 till 5 600.

”Förvaras som vin”

Trots att det handlar om ett kallförråd är det välisolerat i tak och väggar.

– Däck ska förvaras som vin; svalt och mörkt. Isoleringen gör att det blir svalt på sommaren och lagom varmt på vintern.

– Ser man till allt som skett under veckan tror man knappt det är sant. Det har varit fullt ös hela tiden, säger Stefan Thorén som till och med övernattat på jobbet i veckan.

– Allt stod ju vidöppet, så då var det bäst att vara på plats.

De drygt 3 000 däck som firman förvarar har stuvats in i containrar, skrymslen och vrår.

– Det har varit ett jädra pusslande med att flytta runt allt. Fördelen är att grabbarna blir starka som tusan. Själv har jag tappat fem kilo i vikt, perfekt inför sommaren, skojar Thorén.

Investerar miljoner

Men det höjda taket är bara en del i den stora omdaning som sker. I nästa steg ska en bottenplatta på 400 kvadratmeter gjutas för en drive in-hall för lastbilar.

– Hallen blir 35 meter lång och åtta meter bred och fem meter som lägsta takhöjd. Perfekt att kunna serva lastbilar inomhus.

Norrut på fastigheten, mot Marieforsleden, pågår markarbeten för att skapa ställplatser till lastbilar.

– Ytan ska grusas upp, inhägnas och belysas. Ställplatserna är i första hand till för åkerier som är anslutna till däckkedjan. Jag har även planer på en verkstadslokal där ungdomar och bilentusiaster kan hyra in sig. Det finns inte så många ”mekargarage” i stan.

Han uppskattar att investeringarna går loss på närmare 2,5 miljoner. Företaget har i dag fem heltidsanställda samt ett antal ”säsongare”.

– Kul när det händer saker. Satsningen tryggar arbetstillfällen samtidigt som det på sikt kan bli aktuellt med nyanställningar, säger Stefan Thorén.

Början av mars brukar normalt sett vara lugnet före stormen i Däckia-verkstaden; det vill säga innan högsäsongen för skifte till sommardäck infinner sig.

– Men i år är det allt annat än lugnt här, konstaterar Stefan Thorén.

Förklaringen är den pågående utbyggnaden. Bygget inleddes på allvar förra lördagen då taket till en stor hall plockades ner och byggnaden kom att likna en öppnad konservburk.

– Snöfallet natten efter var ingen höjdare. Det tog en bra stund att skotta undan all snö.

Mildvädret som följde kom minst sagt lägligt och under veckans gång har bygget flutit på med en hiskelig fart. Nya balkar har monterats för att öka takhöjden. I och med det kommer kapaciteten i däckhotellet att fördubblas; från 2 800 till 5 600.

”Förvaras som vin”

Trots att det handlar om ett kallförråd är det välisolerat i tak och väggar.

– Däck ska förvaras som vin; svalt och mörkt. Isoleringen gör att det blir svalt på sommaren och lagom varmt på vintern.

– Ser man till allt som skett under veckan tror man knappt det är sant. Det har varit fullt ös hela tiden, säger Stefan Thorén som till och med övernattat på jobbet i veckan.

– Allt stod ju vidöppet, så då var det bäst att vara på plats.

De drygt 3 000 däck som firman förvarar har stuvats in i containrar, skrymslen och vrår.

– Det har varit ett jädra pusslande med att flytta runt allt. Fördelen är att grabbarna blir starka som tusan. Själv har jag tappat fem kilo i vikt, perfekt inför sommaren, skojar Thorén.

Investerar miljoner

Men det höjda taket är bara en del i den stora omdaning som sker. I nästa steg ska en bottenplatta på 400 kvadratmeter gjutas för en drive in-hall för lastbilar.

– Hallen blir 35 meter lång och åtta meter bred och fem meter som lägsta takhöjd. Perfekt att kunna serva lastbilar inomhus.

Norrut på fastigheten, mot Marieforsleden, pågår markarbeten för att skapa ställplatser till lastbilar.

– Ytan ska grusas upp, inhägnas och belysas. Ställplatserna är i första hand till för åkerier som är anslutna till däckkedjan. Jag har även planer på en verkstadslokal där ungdomar och bilentusiaster kan hyra in sig. Det finns inte så många ”mekargarage” i stan.

Han uppskattar att investeringarna går loss på närmare 2,5 miljoner. Företaget har i dag fem heltidsanställda samt ett antal ”säsongare”.

– Kul när det händer saker. Satsningen tryggar arbetstillfällen samtidigt som det på sikt kan bli aktuellt med nyanställningar, säger Stefan Thorén.