10 mar 2016 06:00

10 mar 2016 06:00

Varnar för livsfarlig trafikfälla på infarten

MARIESTAD: Coop-rondellen i fokus

Hastigheterna genom Coop-rondellen når nya rekord.
– Den är helt enkelt livsfarlig, konstaterar Torbjörn Forsell, verksamhetschef för NTF Skaraborg.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Det räcker med att iaktta trafiken vid rondellen under femton minuter för att förstå. Bilisterna svischar förbi rondellen och verkar inte ens ta någon notis om den.

– Jag tycker den borde byggas om innan det händer en olycka med dödlig utgång. Rondellen borde göras större. Som den är byggd nu inbjuder den till att köra rakt igenom med hög hastighet, förklarar Torbjörn Forsell.

Och fortsätter:

– Vi måste göra om och göra rätt för att det ska bli säkert, samtidigt handlar det mycket om bilisternas trafikbeteende som är under all kritik. Beteendet har blivit sämre.

Det händer många olyckor på platsen och enskilda poliser efterlyser också en förändring.

– Ytterst handlar det om ett beteende hos folk, men det är en märklig konstruktion på en rondell. Från E20-hållet in till Mariestad är det raka vägen och ingen rondellfunktion alls. En rondell borde ju sänka farten, säger Henrik Karlsson, polis i Mariestad.

Två år

Det var för ett par år sedan som rondellen anlades på platsen för att göra trafiksituationen säkrare än den var tidigare. Men resultatet har inte blivit speciellt lyckat.

Trafikfaran består.

Rondellen vid Coop – där trafiken är intensiv med både personbilar och tung trafik – har blivit ett skräckexempel.

Redan i augusti 2014 när rondellen var nybyggd inträffade en spektakulär olycka där en lastbil körde på en personbil och smet från platsen.

Lastbil

Den kvinnliga bilföraren hade precis kört in i rondellen från Hermansgårdsvägen när olyckan inträffade. Inne i rondellen blev hon påkörd av en stor vit lastbil som kom från Skövdehållet.

Kvinnans bil träffades vid höger framskärm, snurrade runt och fick även skador på höger bakskärm. Kvinnan, som var i 65 årsåldern, klarade sig utan allvarliga skador men klagade på smärtor i nacken.

Lastbilschauffören stannade inte ens vid platsen utan körde vidare in mot centrum.

– Det finns många skräckexempel på hur trafikanterna kör genom rondellen. Titta, här var det nära igen, säger Torbjörn Forsell när det nästan inträffar en krock mellan två bilar i rondellen.

Som en insändarskribent skrev redan den 29 juli 2014:

Kommer man från Skövde in mot Mariestad behöver man inte ”lätta” på gaspedalen en millimeter när man närmar sig ”Rondellen”.

Det är faktiskt ”raka spåret” in till sta´n.”

Det räcker med att iaktta trafiken vid rondellen under femton minuter för att förstå. Bilisterna svischar förbi rondellen och verkar inte ens ta någon notis om den.

– Jag tycker den borde byggas om innan det händer en olycka med dödlig utgång. Rondellen borde göras större. Som den är byggd nu inbjuder den till att köra rakt igenom med hög hastighet, förklarar Torbjörn Forsell.

Och fortsätter:

– Vi måste göra om och göra rätt för att det ska bli säkert, samtidigt handlar det mycket om bilisternas trafikbeteende som är under all kritik. Beteendet har blivit sämre.

Det händer många olyckor på platsen och enskilda poliser efterlyser också en förändring.

– Ytterst handlar det om ett beteende hos folk, men det är en märklig konstruktion på en rondell. Från E20-hållet in till Mariestad är det raka vägen och ingen rondellfunktion alls. En rondell borde ju sänka farten, säger Henrik Karlsson, polis i Mariestad.

Två år

Det var för ett par år sedan som rondellen anlades på platsen för att göra trafiksituationen säkrare än den var tidigare. Men resultatet har inte blivit speciellt lyckat.

Trafikfaran består.

Rondellen vid Coop – där trafiken är intensiv med både personbilar och tung trafik – har blivit ett skräckexempel.

Redan i augusti 2014 när rondellen var nybyggd inträffade en spektakulär olycka där en lastbil körde på en personbil och smet från platsen.

Lastbil

Den kvinnliga bilföraren hade precis kört in i rondellen från Hermansgårdsvägen när olyckan inträffade. Inne i rondellen blev hon påkörd av en stor vit lastbil som kom från Skövdehållet.

Kvinnans bil träffades vid höger framskärm, snurrade runt och fick även skador på höger bakskärm. Kvinnan, som var i 65 årsåldern, klarade sig utan allvarliga skador men klagade på smärtor i nacken.

Lastbilschauffören stannade inte ens vid platsen utan körde vidare in mot centrum.

– Det finns många skräckexempel på hur trafikanterna kör genom rondellen. Titta, här var det nära igen, säger Torbjörn Forsell när det nästan inträffar en krock mellan två bilar i rondellen.

Som en insändarskribent skrev redan den 29 juli 2014:

Kommer man från Skövde in mot Mariestad behöver man inte ”lätta” på gaspedalen en millimeter när man närmar sig ”Rondellen”.

Det är faktiskt ”raka spåret” in till sta´n.”

Reglerna vid rondellkörning

Detta är reglerna för rondellkörning:

”När du ska köra in i en cirkulationsplats ska du lämna företräde för de bilar som åker i cirkulationsplatsen.

Du ska låta dem köra och vänta på din tur. När du kör inne i cirkulationsplatsen ska du ge tecken med bilens blinkers när du vill köra ut ur den.”

Källa: Transportstyrelsen.