10 mar 2016 06:00

10 mar 2016 06:00

Generalen laddar för ny batalj

8 frågor till: Claes Pettersson

Minns ni Speed Art Design 2013?
Solstrålarna glittrade i Vänerns vatten och Mariestad pulserade av liv.
I september är det dags igen.
MT tog pulsen på evenemangsgeneralen Claes Pettersson mitt i förberedelserna av årets arrangemang.

1 Vad har du för förväntningar inför Speed Art Design 2016?

– Självklart att det kommer en massa folk och att vi ännu en gång har med oss vädergudarna.

2 Vad kan ni förbättra sedan arrangemanget 2013?

– Speed Art Design har ju hittat ett grundrecept och det tänker vi hålla oss till. Vi kommer att ha fler saker under båda dagarna då besökarna inte hinner se allt på en dag.

– Vi kommer att ha fler gatukök. Det har varit en ständigt återkommande synpunkt från våra besökare att det är svårt att få mat. Vi kommer också att skylta betydligt bättre för att få till logistiken till våra p-platser. Där blev det en hel del kö förra gången.

3 Vad betyder detta för Mariestad och Skaraborg?

– Om man bortser från 400-årsjubileumet så är Speed Art Design det största arrangemanget som är i Mariestad. Jag tror det betyder oerhört mycket för Mariestad som stad och även Skaraborg. Förra gången kom det över 6 500 besökare utanför Skaraborg.

4 Vad var det mest minnesvärda från 2013?

– Drive-in bion och flyboarden stack ut. Annars var det nog det fantastiska vädret, även den aldrig avtagande kön till helikopterflygningen.

5 Vad ser du fram emot mest med Speed Art Design 2016?

– Att få ihop ett program som når alla åldrar och intresserar båda könen. Just nu jobbar alla i arbetsgruppen för högtryck.

6 Hur ser framtiden ut för konceptet?

– Speed Art Designs grundidé att blanda motor med konst och design gör att det finns en uppsjö av saker som går att visa. Med idérika människor ser framtiden mycket ljus ut.

7 Hur känns det att vara evenemangsgeneral igen?

– Känslorna är blandade. Innan det tar riktig fart med deltagare kan det ibland kännas jobbigt att vara den som är ytterst ansvarig, men med alla engagerade människor runt om kring och vetskapen om av att arrangemanget är omtyckt av så många, gör att man får råg i ryggen och tar nya tag.

8 Vad är det svåraste med ett arrangemang av denna storlek?

– Då hela Speed Art Design arrangeras genom ideella krafter är det inblandad svårt att få alla att förstå att saker måste göras upp i mycket god tid för att allt ska kunna fungera.

– En annan sak är ekonomin. Då vi inte vill stänga ute någon tar vi inga entréavgifter, vilket gör att det ligger en hel del jobb i att få in pengar.

1 Vad har du för förväntningar inför Speed Art Design 2016?

– Självklart att det kommer en massa folk och att vi ännu en gång har med oss vädergudarna.

2 Vad kan ni förbättra sedan arrangemanget 2013?

– Speed Art Design har ju hittat ett grundrecept och det tänker vi hålla oss till. Vi kommer att ha fler saker under båda dagarna då besökarna inte hinner se allt på en dag.

– Vi kommer att ha fler gatukök. Det har varit en ständigt återkommande synpunkt från våra besökare att det är svårt att få mat. Vi kommer också att skylta betydligt bättre för att få till logistiken till våra p-platser. Där blev det en hel del kö förra gången.

3 Vad betyder detta för Mariestad och Skaraborg?

– Om man bortser från 400-årsjubileumet så är Speed Art Design det största arrangemanget som är i Mariestad. Jag tror det betyder oerhört mycket för Mariestad som stad och även Skaraborg. Förra gången kom det över 6 500 besökare utanför Skaraborg.

4 Vad var det mest minnesvärda från 2013?

– Drive-in bion och flyboarden stack ut. Annars var det nog det fantastiska vädret, även den aldrig avtagande kön till helikopterflygningen.

5 Vad ser du fram emot mest med Speed Art Design 2016?

– Att få ihop ett program som når alla åldrar och intresserar båda könen. Just nu jobbar alla i arbetsgruppen för högtryck.

6 Hur ser framtiden ut för konceptet?

– Speed Art Designs grundidé att blanda motor med konst och design gör att det finns en uppsjö av saker som går att visa. Med idérika människor ser framtiden mycket ljus ut.

7 Hur känns det att vara evenemangsgeneral igen?

– Känslorna är blandade. Innan det tar riktig fart med deltagare kan det ibland kännas jobbigt att vara den som är ytterst ansvarig, men med alla engagerade människor runt om kring och vetskapen om av att arrangemanget är omtyckt av så många, gör att man får råg i ryggen och tar nya tag.

8 Vad är det svåraste med ett arrangemang av denna storlek?

– Då hela Speed Art Design arrangeras genom ideella krafter är det inblandad svårt att få alla att förstå att saker måste göras upp i mycket god tid för att allt ska kunna fungera.

– En annan sak är ekonomin. Då vi inte vill stänga ute någon tar vi inga entréavgifter, vilket gör att det ligger en hel del jobb i att få in pengar.

Speed Art Designs historia

2007 arrangerades Speed Art Design officiellt för första gången – även då med racerbilar på Mariestads gator, föreläsningar om design och gallerier fulla med motorkonst. Men redan 1992 kördes det racerbilar på Mariestads gator under Mariestads Motorsportfestival.

2010 var det dags igen. Tina Thörner invigde arrangemanget som också föreläste om sitt liv som mentor och kartläsare i rally.

Invigare 2013 var motorlegenden Picko Troberg. 45 000 sökte sig ut på gator och gallerier. Publiken fick se flyguppvisning, monstertrucks, flygande flyboards och mycket annat.