17 feb 2016 15:43

23 feb 2016 11:30

Fastighetsägaren: "Vi bedriver inte välgörenhet"

MARIESTAD

Nordic m2 Fastigheters vd Matti Lilljeberg kommenterar nu stämningsansökan mot Ekhamraskolan samt kritiken mot de nya hyresavtalen.
– Ska vi bedriva välgörenhet eller affärsverksamhet?
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Matti Lilljeberg anser att kritiken gällande hans sätt att driva Johannesbergsområdet är orättvis.

– Vi har redan gjort en rad investeringar och flera nya satsningar är planerade. Både den yttre och den inre miljön kommer att lyftas rejält i ett område som är ganska unikt i Sverige. Sen kan man tycka att mycket av det här borde ha gjorts för länge sedan.

Kunde ni inte hitta andra lösningar än att gå till tingsrätten för en månadshyra?

– Vår policy är att inte kommentera relationer till enskilda kunder. Jag tycker att man bör vara såpass professionell att man inte går in i på detaljerna i en tvist.

– Jag tror absolut att vi kan hitta lösningar med friskolan. Man ska komma ihåg att nio av tio stämningsansökningar aldrig ens går till huvudförhandling i tingsrätten.

Utdaterade

Lilljeberg berättar att utöver skötselavtalet med Riksbyggen så har man anlitat en extra vaktmästare. Målning, byte av fönster, installation av el- och vattenmätare, förhöjning av utemiljön och flera andra förbättringar för de olika hyresgästerna är på gång.

– Antingen fortsätter man att driva området på samma sätt som tidigare fastighetsägare, vi har ju sett hur det har gått, eller så försöker man att göra en förändring.

– Det finns hyresgäster som haft 20 år gamla kontrakt där deras hyror knappt motsvarar värmeförbrukningen. Jag förstår att det blir reaktioner när det sker en ändring i företagandet.

– Men i slutändan är jag övertygad om att det kommer bli bra för alla som hyr av oss eller besöker Johannesbergsområdet. Det känns som att det är lättare att vara negativ när det kommer en fastighetsägare utifrån, säger Matti Lilljeberg.

Matti Lilljeberg anser att kritiken gällande hans sätt att driva Johannesbergsområdet är orättvis.

– Vi har redan gjort en rad investeringar och flera nya satsningar är planerade. Både den yttre och den inre miljön kommer att lyftas rejält i ett område som är ganska unikt i Sverige. Sen kan man tycka att mycket av det här borde ha gjorts för länge sedan.

Kunde ni inte hitta andra lösningar än att gå till tingsrätten för en månadshyra?

– Vår policy är att inte kommentera relationer till enskilda kunder. Jag tycker att man bör vara såpass professionell att man inte går in i på detaljerna i en tvist.

– Jag tror absolut att vi kan hitta lösningar med friskolan. Man ska komma ihåg att nio av tio stämningsansökningar aldrig ens går till huvudförhandling i tingsrätten.

Utdaterade

Lilljeberg berättar att utöver skötselavtalet med Riksbyggen så har man anlitat en extra vaktmästare. Målning, byte av fönster, installation av el- och vattenmätare, förhöjning av utemiljön och flera andra förbättringar för de olika hyresgästerna är på gång.

– Antingen fortsätter man att driva området på samma sätt som tidigare fastighetsägare, vi har ju sett hur det har gått, eller så försöker man att göra en förändring.

– Det finns hyresgäster som haft 20 år gamla kontrakt där deras hyror knappt motsvarar värmeförbrukningen. Jag förstår att det blir reaktioner när det sker en ändring i företagandet.

– Men i slutändan är jag övertygad om att det kommer bli bra för alla som hyr av oss eller besöker Johannesbergsområdet. Det känns som att det är lättare att vara negativ när det kommer en fastighetsägare utifrån, säger Matti Lilljeberg.