08 feb 2016 20:00

08 feb 2016 20:00

Blind trio bygger segeleka

Att tre män bygger en båt låter inte så märkvärdigt.
Men Janne, Pelle och Sture är speciella – trion är nämligen blinda båtbyggare.

– Ingenting är omöjligt – det tar bara lite längre tid, resonerar de tre herrarna.

Per Karlsson från Väjern, norr om Kungshamn, miste synen 2009. Strax innan hade familjen köpt ett hus som snickaren Per själv skulle renovera.

– Jag hann renovera färdigt en del, men övervåningen blev kvar. När jag förlorade synen hamnade jag i ”sorgestadie”, livet kändes inte riktigt roligt längre, berättar Per.

Grundligt jobb

På syncentralen i Vänersborg träffade han Janne Svensson, blind IT-konsult från Färgelanda. När Janne hörde Per sucka över sitt oavslutade husprojekt plockade han fram en tumstock med punktskrift och uppmanade Karlsson att åka hem och snickra färdigt.

– I dag är övervåningen renoverad. Frugan brukar skoja och säga att jag är noggrannare som snickare i dag än när jag kunde se, säger Per leende.

Men så var det här med båtprojektet. Allt tog sin början under en kafferast på syncentralen våren 2012 då Per, Janne och Sture Johansson från Munkedal började smida planer på att bygga en båt.

Utmaning

Herrarna skred till verket och i en gammal vävstuga i Munkedal har de snickrat ihop en träsegeleka från grunden. Den 4,50 meter långa och 1,64 breda ekan är byggd i lärk och ek med basade spant av ask.

– Det har varit en läroprocess hela vägen. Vi har till och med tillverkat egna verktyg, berättar de.

Bygget har följts av många besökare. Och mer än en har ställt frågan hur de ska få ut båten genom den 70 centimeter breda dörren.

– Men det gick, konstaterar Janne som på Båtmässan visar upp den smäckra skapelsen ihop med sina vänner.

Hur många timmar har ni lagt ned på byggandet?

– Inte den blekaste aning. Men det är fler kaffetimmar än byggtimmar. Vi har ju löst alla världsproblem under tiden, säger Karlsson.

Innovation?

Köl, mast och rigg återstår innan ekan är klar. Blir det inte allt för mycket kaffedrickande hoppas de på en jungfrutur på Gullmarn framåt sensommaren.

Har ni testat om ekan flyter?

– Det har inte hunnits med. Och skulle den inte flyta är det väl inte hela världen – i så fall blir vi ju de första blinda båtbyggarna som byggt en ubåtscabriolet.

– Ingenting är omöjligt – det tar bara lite längre tid, resonerar de tre herrarna.

Per Karlsson från Väjern, norr om Kungshamn, miste synen 2009. Strax innan hade familjen köpt ett hus som snickaren Per själv skulle renovera.

– Jag hann renovera färdigt en del, men övervåningen blev kvar. När jag förlorade synen hamnade jag i ”sorgestadie”, livet kändes inte riktigt roligt längre, berättar Per.

Grundligt jobb

På syncentralen i Vänersborg träffade han Janne Svensson, blind IT-konsult från Färgelanda. När Janne hörde Per sucka över sitt oavslutade husprojekt plockade han fram en tumstock med punktskrift och uppmanade Karlsson att åka hem och snickra färdigt.

– I dag är övervåningen renoverad. Frugan brukar skoja och säga att jag är noggrannare som snickare i dag än när jag kunde se, säger Per leende.

Men så var det här med båtprojektet. Allt tog sin början under en kafferast på syncentralen våren 2012 då Per, Janne och Sture Johansson från Munkedal började smida planer på att bygga en båt.

Utmaning

Herrarna skred till verket och i en gammal vävstuga i Munkedal har de snickrat ihop en träsegeleka från grunden. Den 4,50 meter långa och 1,64 breda ekan är byggd i lärk och ek med basade spant av ask.

– Det har varit en läroprocess hela vägen. Vi har till och med tillverkat egna verktyg, berättar de.

Bygget har följts av många besökare. Och mer än en har ställt frågan hur de ska få ut båten genom den 70 centimeter breda dörren.

– Men det gick, konstaterar Janne som på Båtmässan visar upp den smäckra skapelsen ihop med sina vänner.

Hur många timmar har ni lagt ned på byggandet?

– Inte den blekaste aning. Men det är fler kaffetimmar än byggtimmar. Vi har ju löst alla världsproblem under tiden, säger Karlsson.

Innovation?

Köl, mast och rigg återstår innan ekan är klar. Blir det inte allt för mycket kaffedrickande hoppas de på en jungfrutur på Gullmarn framåt sensommaren.

Har ni testat om ekan flyter?

– Det har inte hunnits med. Och skulle den inte flyta är det väl inte hela världen – i så fall blir vi ju de första blinda båtbyggarna som byggt en ubåtscabriolet.