01 dec 2015 14:48

01 dec 2015 14:48

Vill stoppa fartdårarna

MARIESTAD: Åtta av tio bilförare kör för fort

Åtta av tio bilförare som kör på Bergsgatan – där både Högelidsskolan och Förskolan Flugsvampen finns – åker för fort.
– Det är ett bedrövligt beteende, säger Torbjörn Forsell, verksamhetschef på NTF Skaraborg.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

NTF Skaraborg mätte nyligen hastigheten på 7 113 fordon som under en vecka körde på Bergsgatan. Mätningen skedde mellan 07 på morgonen och 17 på eftermiddagen.

Resultat blev nattsvart.

Endast 13 procent höll tillåten hastighet, eller körde långsammare. Resten körde för fort.

– 504 bilförare körde över 50 kilometer i timmen, vilket skulle ha resulterat i en körkortsåterkallelse, säger Torbjörn Forsell och skakar på huvudet.

Den värste syndaren under mätperioden kom upp i 76 km/timmen.

Förskolan Flugsvampens ansvarige chef är Ann-Sofie Bolinder.

– Det är en tråkig utveckling och vi har precis höjt staketet vid förskolan eftersom både busschaufförer och föräldrar har varit oroliga för trafiken.

– Vi önskar givetvis att bilisterna skulle hålla sig till hastighetsbestämmelserna, säger hon.

Synneve Åberg, rektor för åk 7-9 vid Högelidsskolan, kommenterar också undersökningen.

– Jag skulle önska att det fanns fartkameror utanför skolan eller att polisen är utanför skolan oftare och har fartkontroller.

– Ska ta upp med föräldraföreningen, vid nästa möte, hur vi kan jobba med frågan och även ta den med min personal hur vi på skolan kan agera för att få föräldrarna att tänka till, innan det är för sent.

Torbjörn Forsell är besviken, men inte överraskad av mätresultatet.

– Vi har gjort liknande mätningar där tidigare med samma utfall. Vi kommer nu att kontakta polisen. Det är verkligen en strategisk plats att ha fartkontroller på. Det ska svida att köra för fort där eftersom det finns mycket barn i området, förklarar Forsell.

Han är ute efter en attitydförändring och vill hellre se det före trafikhinder eller andra åtgärder.

– Det skulle kosta kommunen ett par hundra tusen kronor, men varför inte lägga dessa pengar på något vettigt i stället? Kommuninvånarna skulle i stället kunna hjälpas åt. Pengarna skulle exempelvis i stället kunna användas till en förskollärartjänst, säger Forsell.

NTF:s verksamhetschef är rädd att något barn kan komma att bli skadat.

– Kör man 30 km/timmen färdas bilen i drygt åtta meter per sekund. Den har då en bromssträcka på fem meter vid torrt väglag. Bilen kan alltså, med beräknad reaktionstid, stanna först efter 13 meter.

Som ett vapen

Hastigheten gör bilen till ett dödligt vapen.

– Motsvarande siffror vid 50 km/timmen är att bilen färdas i 14 meter sekund och har en bromssträcka på 13 meter. Med reaktionstiden kan fordonet stanna först efter 27 meter, vilket är mycket illa om det kommer ut ett barn i vägen. Risken är stor att barnet dör om det blir påkört, påpekar Forsell.

Han anser också att det finns samma problem på Leksbergsvägen, Marieforsleden, Sandbäcksvägen och Stockholmsvägen.

NTF Skaraborg mätte nyligen hastigheten på 7 113 fordon som under en vecka körde på Bergsgatan. Mätningen skedde mellan 07 på morgonen och 17 på eftermiddagen.

Resultat blev nattsvart.

Endast 13 procent höll tillåten hastighet, eller körde långsammare. Resten körde för fort.

– 504 bilförare körde över 50 kilometer i timmen, vilket skulle ha resulterat i en körkortsåterkallelse, säger Torbjörn Forsell och skakar på huvudet.

Den värste syndaren under mätperioden kom upp i 76 km/timmen.

Förskolan Flugsvampens ansvarige chef är Ann-Sofie Bolinder.

– Det är en tråkig utveckling och vi har precis höjt staketet vid förskolan eftersom både busschaufförer och föräldrar har varit oroliga för trafiken.

– Vi önskar givetvis att bilisterna skulle hålla sig till hastighetsbestämmelserna, säger hon.

Synneve Åberg, rektor för åk 7-9 vid Högelidsskolan, kommenterar också undersökningen.

– Jag skulle önska att det fanns fartkameror utanför skolan eller att polisen är utanför skolan oftare och har fartkontroller.

– Ska ta upp med föräldraföreningen, vid nästa möte, hur vi kan jobba med frågan och även ta den med min personal hur vi på skolan kan agera för att få föräldrarna att tänka till, innan det är för sent.

Torbjörn Forsell är besviken, men inte överraskad av mätresultatet.

– Vi har gjort liknande mätningar där tidigare med samma utfall. Vi kommer nu att kontakta polisen. Det är verkligen en strategisk plats att ha fartkontroller på. Det ska svida att köra för fort där eftersom det finns mycket barn i området, förklarar Forsell.

Han är ute efter en attitydförändring och vill hellre se det före trafikhinder eller andra åtgärder.

– Det skulle kosta kommunen ett par hundra tusen kronor, men varför inte lägga dessa pengar på något vettigt i stället? Kommuninvånarna skulle i stället kunna hjälpas åt. Pengarna skulle exempelvis i stället kunna användas till en förskollärartjänst, säger Forsell.

NTF:s verksamhetschef är rädd att något barn kan komma att bli skadat.

– Kör man 30 km/timmen färdas bilen i drygt åtta meter per sekund. Den har då en bromssträcka på fem meter vid torrt väglag. Bilen kan alltså, med beräknad reaktionstid, stanna först efter 13 meter.

Som ett vapen

Hastigheten gör bilen till ett dödligt vapen.

– Motsvarande siffror vid 50 km/timmen är att bilen färdas i 14 meter sekund och har en bromssträcka på 13 meter. Med reaktionstiden kan fordonet stanna först efter 27 meter, vilket är mycket illa om det kommer ut ett barn i vägen. Risken är stor att barnet dör om det blir påkört, påpekar Forsell.

Han anser också att det finns samma problem på Leksbergsvägen, Marieforsleden, Sandbäcksvägen och Stockholmsvägen.