27 nov 2015 08:53

27 nov 2015 08:54

Startskott för julhandeln

MARIESTAD: Lions och lokala handlare laddar för intensiv månad

Julrusch. Med gemensamma krafter gör handlarna och Lions sitt för att den rätta julstämningen ska infinna sig.

– Vi vurmar för att få Mariestadsborna att handla på hemmaplan, säger Hans Johansson i Lions.

Julhandeln är big business, som de senaste åren noterat omsättningsrekord varje gång. I fjol landade den totala omsättningen för julhandeln i landet på svindlande 70 miljarder kronor.

Och att döma av en HUI Researchs senaste prognos finns goda förutsättningar för en fröjdefull jul även i år för detaljhandeln och hushållen. Institutet spår att årets julkommers kommer att omsätta närmare 75 miljarder kronor.

Locka kunder

I Mariestad går startskottet för årets julhandel i och med stundande julskyltningshelg. Precis som de senaste 50 åren står Lions Mariestad som arrangör av julmarknaden på Nya torget. En väl inarbetad tradition med allehanda aktiviteter; allt från lotterier, gissa vikten på lammet till försäljning av hamburgare.

– Igenkänningsfaktorn är hög från tidigare år, konstaterar Lennart Carlberg leende.

För några år sedan lanserades ”Handla hemma-konceptet”, i samarbete med de lokala handlarna. Försäljningen av lådor, innehållande presentkort och diverse produkter, blev snabbt en succé som man nu spinner vidare på. Inför helgen hoppas man kränga 500 boxar.

– Grundidén är att gynna handeln och locka kunderna in i stans butiker, säger julmarknadsgeneral Anders Collberg.

En nyhet för året är två superlådor, fyllda med produkter från ett par dagligvarubutiker i stan, som auktioneras ut till högstbjudande.

Överskottet från Lions försäljning skänks oavkortat till välgörande ändamål lokalt, nationellt och internationellt.

– Förra året bidrog Lions Mariestad med totalt 113 000 kronor till olika hjälpinsatser, varav 65 800 kronor delades ut lokalt, berättar Lennart Collberg.

”Vi är kollegor”

För Lions är julmarknaden och samarbetet med handeln viktiga byggstenar för att skapa julstämning i stan.

– Affärslivet är en viktig del för en levande kommun. Genom samarbetet blir det en win-win-situation för alla parter, påpekar Hans Johansson.

Gunilla Landenmark, Anna Larsson, Peter Thim, Joakim Gunnarsson och Peter Jonsson betonar vikten av att alla aktörer drar åt samma håll.

– Handlarna i stan är kollegor, inte konkurrenter, säger Anna Larsson.

– Naturligtvis hoppas vi att invånarna handlar på hemorten. Samtidigt har vi handlare ett ansvar att erbjuda ett brett och varierat utbud, säger Gunilla Landenmark.

Hög servicenivå och aktiviteter i butikerna är ingredienser som handlarna framhåller i konkurrensen med e-handel och kedjorna i större städer.

– Service och kundbemötande är A och O. Ser man till utbudet finns faktiskt det mesta i Mariestad.

Julhandeln är big business, som de senaste åren noterat omsättningsrekord varje gång. I fjol landade den totala omsättningen för julhandeln i landet på svindlande 70 miljarder kronor.

Och att döma av en HUI Researchs senaste prognos finns goda förutsättningar för en fröjdefull jul även i år för detaljhandeln och hushållen. Institutet spår att årets julkommers kommer att omsätta närmare 75 miljarder kronor.

Locka kunder

I Mariestad går startskottet för årets julhandel i och med stundande julskyltningshelg. Precis som de senaste 50 åren står Lions Mariestad som arrangör av julmarknaden på Nya torget. En väl inarbetad tradition med allehanda aktiviteter; allt från lotterier, gissa vikten på lammet till försäljning av hamburgare.

– Igenkänningsfaktorn är hög från tidigare år, konstaterar Lennart Carlberg leende.

För några år sedan lanserades ”Handla hemma-konceptet”, i samarbete med de lokala handlarna. Försäljningen av lådor, innehållande presentkort och diverse produkter, blev snabbt en succé som man nu spinner vidare på. Inför helgen hoppas man kränga 500 boxar.

– Grundidén är att gynna handeln och locka kunderna in i stans butiker, säger julmarknadsgeneral Anders Collberg.

En nyhet för året är två superlådor, fyllda med produkter från ett par dagligvarubutiker i stan, som auktioneras ut till högstbjudande.

Överskottet från Lions försäljning skänks oavkortat till välgörande ändamål lokalt, nationellt och internationellt.

– Förra året bidrog Lions Mariestad med totalt 113 000 kronor till olika hjälpinsatser, varav 65 800 kronor delades ut lokalt, berättar Lennart Collberg.

”Vi är kollegor”

För Lions är julmarknaden och samarbetet med handeln viktiga byggstenar för att skapa julstämning i stan.

– Affärslivet är en viktig del för en levande kommun. Genom samarbetet blir det en win-win-situation för alla parter, påpekar Hans Johansson.

Gunilla Landenmark, Anna Larsson, Peter Thim, Joakim Gunnarsson och Peter Jonsson betonar vikten av att alla aktörer drar åt samma håll.

– Handlarna i stan är kollegor, inte konkurrenter, säger Anna Larsson.

– Naturligtvis hoppas vi att invånarna handlar på hemorten. Samtidigt har vi handlare ett ansvar att erbjuda ett brett och varierat utbud, säger Gunilla Landenmark.

Hög servicenivå och aktiviteter i butikerna är ingredienser som handlarna framhåller i konkurrensen med e-handel och kedjorna i större städer.

– Service och kundbemötande är A och O. Ser man till utbudet finns faktiskt det mesta i Mariestad.