17 nov 2015 06:00

17 nov 2015 06:00

Kommer du ihåg kaoset?

MARIESTAD: Militära bandvagnar sattes in på landsbygden

Det är i dag tisdag exakt 20 år sedan ett extremt snöoväder lamslog stora delar av södra Sverige. Det var bilar i dikena, tågförseningar och folk som inte kom till sina jobb. Militära bandvagnar fick sättas in på landsbygden. Få som var med glömmer det extraordinära dygnet.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Ett för årstiden ovanligt djupt lågtryck drog in över Sydsverige med snöfall och kraftiga vindar den 17 november 1995.

På morgonen den 18:e var snödjupet upp till 60 centimeter i stora delar av Götaland.

Många samhällsfunktioner lamslogs och folk uppmanades att inte ge sig ut på vägarna.

Tåg- och flygtrafik slogs ut och elförsörjningen drabbades av långa avbrott.

Elavbrott i en vecka

Cirka 20 000 abonnenter bara i Skaraborg var under varierande tid utan elektricitet. Vissa blev utan el i upp till en vecka.

Snöovädret kom att beröra 89 kommuner i tolv län.

Butiker, skolor och dagis stängde och planerade operationer fick ställas in när vare sig läkare eller patienter kunde ta sig till sjukhusen.

Stridsvagn

Militär kallades in och 1 200 värnpliktiga vid P4, T2, K3 och F7 fick permissionen indragen. 30 bandfordon och 50 terränggående fordon sattes in och för bärgning fanns en stridsvagnsbärgare och en Leopardstridsvagn till förfogande.

I MT från måndagen den 20 november står det att Gullspångs Kraft inte varit med om något värre sedan 1976.

Insnöade i bilar

Artikeln vittnar mycket riktigt också om bussar som halkat av vägarna och bilister som suttit insnöade i sina bilar.

Landshövding Birger Bäckström samlade Länsstyrelsens ledningsgrupp och i radion manades folk att hålla sig hemma – om man nu inte nödvändigtvis var tvungen att ta sig till jobbet.

Stormstyrka

Till skillnad från tågtrafiken på Västkusten som var lamslagen, var det faktiskt viss trafik på Kinnekullebanan som fungerade som den skulle, trots vissa förseningar förstås. Men söder om Lidköping var all trafik inställd under det intensiva snödygnet med vindar uppemot stormstyrka i byarna.

Tidningsdistributionen till landbygden kollapsade, föga förvånande, och även Posten hade stora problem.

Polisen informerade om att det trots allt inte varit några större insatser att ta tag i, det handlade för den yrkeskåren mest om trafikrelaterade händelser.

Sovmorgon...

Vissa störningar rapporterades från Metsä Serla (hette så då) och Electrolux som hade sin grund i att folk helt enkelt inte kunde ta sig till sina arbeten.

Var och en har säkert egna minnen hur det var den där besvärliga dagen för 20 år sedan. Undertecknad vaknade vid åtta (jag var på den tiden egenföretagare i Skövde), hissade upp rullgardinen, kollade drivorna på den lilla landsvägen och... drog ner gardinen igen och somnade om. När jag sent omsider vaknade blev det till att göra kaffe på den lilla gasolanläggningen. Strömmen kom åter ett par dagar senare.

Ett för årstiden ovanligt djupt lågtryck drog in över Sydsverige med snöfall och kraftiga vindar den 17 november 1995.

På morgonen den 18:e var snödjupet upp till 60 centimeter i stora delar av Götaland.

Många samhällsfunktioner lamslogs och folk uppmanades att inte ge sig ut på vägarna.

Tåg- och flygtrafik slogs ut och elförsörjningen drabbades av långa avbrott.

Elavbrott i en vecka

Cirka 20 000 abonnenter bara i Skaraborg var under varierande tid utan elektricitet. Vissa blev utan el i upp till en vecka.

Snöovädret kom att beröra 89 kommuner i tolv län.

Butiker, skolor och dagis stängde och planerade operationer fick ställas in när vare sig läkare eller patienter kunde ta sig till sjukhusen.

Stridsvagn

Militär kallades in och 1 200 värnpliktiga vid P4, T2, K3 och F7 fick permissionen indragen. 30 bandfordon och 50 terränggående fordon sattes in och för bärgning fanns en stridsvagnsbärgare och en Leopardstridsvagn till förfogande.

I MT från måndagen den 20 november står det att Gullspångs Kraft inte varit med om något värre sedan 1976.

Insnöade i bilar

Artikeln vittnar mycket riktigt också om bussar som halkat av vägarna och bilister som suttit insnöade i sina bilar.

Landshövding Birger Bäckström samlade Länsstyrelsens ledningsgrupp och i radion manades folk att hålla sig hemma – om man nu inte nödvändigtvis var tvungen att ta sig till jobbet.

Stormstyrka

Till skillnad från tågtrafiken på Västkusten som var lamslagen, var det faktiskt viss trafik på Kinnekullebanan som fungerade som den skulle, trots vissa förseningar förstås. Men söder om Lidköping var all trafik inställd under det intensiva snödygnet med vindar uppemot stormstyrka i byarna.

Tidningsdistributionen till landbygden kollapsade, föga förvånande, och även Posten hade stora problem.

Polisen informerade om att det trots allt inte varit några större insatser att ta tag i, det handlade för den yrkeskåren mest om trafikrelaterade händelser.

Sovmorgon...

Vissa störningar rapporterades från Metsä Serla (hette så då) och Electrolux som hade sin grund i att folk helt enkelt inte kunde ta sig till sina arbeten.

Var och en har säkert egna minnen hur det var den där besvärliga dagen för 20 år sedan. Undertecknad vaknade vid åtta (jag var på den tiden egenföretagare i Skövde), hissade upp rullgardinen, kollade drivorna på den lilla landsvägen och... drog ner gardinen igen och somnade om. När jag sent omsider vaknade blev det till att göra kaffe på den lilla gasolanläggningen. Strömmen kom åter ett par dagar senare.