12 okt 2017 15:30

12 okt 2017 15:30

Slugger

ROMAN LÄST: C. Lundh

Martin Holmén
Bonniers

43-årige Martin Holmén är historieläraren som började skriva utomordentligt läsvärda böcker om ex-boxaren Harry Kvist för ett par år sedan.

”Clinch” hette debuten, ”Nere för räkning” följde och nu verkar det som om ”Slugger” blir den sista fristående delen.

Spelplatsen är precis som tidigare Stockholm i 1930-talets mitt. ”Kvisten”, som han kallas, är på lite lagom dekis; jobbar med lite indrivning, super med enda vännen, begravningsentreprenören, och spanar lidelsefullt på unga mäns skrev.

Prästen Gabrielsson, som Kvisten lärde känna i Sydamerika innan kriget, när de båda var unga sjömän, hittas en dag brutalt mördad och skändad vid altaret i Katarina kyrka på Södermalm.

Kvisten satsar, till skillnad från polisen, en hel del på att försöka hitta mördaren.

Stadens kriminella gäng, som ”äger” var sina stadsdelar, är i luven på varandra och ett av gängen värvar Kvist för ett avgörande som osar ond bråd död.

I kulisserna syns svenska nazister som har en agenda ingen har anat; det vankas dramatisk storpolitik i huvudstaden medan Kvist drömmer om att ge Stockholm fingret när allt är över. Nu ska han äntligen ta steget, lämna landet för gott och fara över till sin dotter i USA och börja ett nytt liv.

Holmén är suverän på att skildra storstaden när det begav sig och det utvecklar sig sida efter sida till en historielektion i romanform. Han använder skickligt gamla ord och begrepp och jag hoppas verkligen att han hittar på någon ny figur att skriva om som också får hålla på att röra sig i den här tiden mellan de två stora krigen.

43-årige Martin Holmén är historieläraren som började skriva utomordentligt läsvärda böcker om ex-boxaren Harry Kvist för ett par år sedan.

”Clinch” hette debuten, ”Nere för räkning” följde och nu verkar det som om ”Slugger” blir den sista fristående delen.

Spelplatsen är precis som tidigare Stockholm i 1930-talets mitt. ”Kvisten”, som han kallas, är på lite lagom dekis; jobbar med lite indrivning, super med enda vännen, begravningsentreprenören, och spanar lidelsefullt på unga mäns skrev.

Prästen Gabrielsson, som Kvisten lärde känna i Sydamerika innan kriget, när de båda var unga sjömän, hittas en dag brutalt mördad och skändad vid altaret i Katarina kyrka på Södermalm.

Kvisten satsar, till skillnad från polisen, en hel del på att försöka hitta mördaren.

Stadens kriminella gäng, som ”äger” var sina stadsdelar, är i luven på varandra och ett av gängen värvar Kvist för ett avgörande som osar ond bråd död.

I kulisserna syns svenska nazister som har en agenda ingen har anat; det vankas dramatisk storpolitik i huvudstaden medan Kvist drömmer om att ge Stockholm fingret när allt är över. Nu ska han äntligen ta steget, lämna landet för gott och fara över till sin dotter i USA och börja ett nytt liv.

Holmén är suverän på att skildra storstaden när det begav sig och det utvecklar sig sida efter sida till en historielektion i romanform. Han använder skickligt gamla ord och begrepp och jag hoppas verkligen att han hittar på någon ny figur att skriva om som också får hålla på att röra sig i den här tiden mellan de två stora krigen.