14 sep 2017 10:33

14 sep 2017 10:33

Lämnar inget över till fantasin

KRIMINALROMAN LÄST

Pappas pojke
Emelie Schepp
HarperCrime
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Sexårige Jonathan ringer till sin pappa och berättar skräckslaget att en man tagit sig in i familjens hus i Norrköping.

Därefter blir det tyst och när pappan kommer hem är hans fru död och sonen försvunnen.

Denna dramatik leder till en utredning som åklagare Jana Berzelius tar tag i tillsammans med poliserna Henrik Levin och Mia Bolander.

Den här deckaren är snäppet bättre än Liza Marklunds senare böcker, som var rätt tråkiga, men på ett plan är det ganska likt. Det blir ett slags redovisande, sida efter sida, där inte mycket lämnas över till läsarens egen fantasi och egna försök till slutsatser.

Jag gillar spänningsromaner där man kan (tro sig) hitta mycket i det som inte sägs – till den kategorin författare hör ännu inte framgångsrika Emelie Schepp.

Sexårige Jonathan ringer till sin pappa och berättar skräckslaget att en man tagit sig in i familjens hus i Norrköping.

Därefter blir det tyst och när pappan kommer hem är hans fru död och sonen försvunnen.

Denna dramatik leder till en utredning som åklagare Jana Berzelius tar tag i tillsammans med poliserna Henrik Levin och Mia Bolander.

Den här deckaren är snäppet bättre än Liza Marklunds senare böcker, som var rätt tråkiga, men på ett plan är det ganska likt. Det blir ett slags redovisande, sida efter sida, där inte mycket lämnas över till läsarens egen fantasi och egna försök till slutsatser.

Jag gillar spänningsromaner där man kan (tro sig) hitta mycket i det som inte sägs – till den kategorin författare hör ännu inte framgångsrika Emelie Schepp.

  • C. Lundh