Svenskar på samhällets botten

PROSA LÄST

Swede Hollow
Ola Larsmo
Albert Bonnier Förlag
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Swede Hollow är en dalgång i staden Saint Paul, Minnesota. Namnet kommer sig av att många svenska migranter slog sig ner just här. Det fanns inget rinnande vatten, el eller andra bekvämligheter. Swede Hollow var ett slumområde och stadens invånare såg ner på de, i deras ögon, illaluktande och opålitliga invandrarna. Vid sekelskiftet 1800 - 1900 bodde cirka tusen personer i dalen.

Det är långt från Karl-Oskar och Kristina i ”Utvandrarna” som strävsamt byggde upp sin gård. Här hoppas svenskarna på dagsjobb och arbetsvillkoren är hårda på järnvägsbolaget eller som städerska. 1956 beslutar staden att bränna ner de fallfärdiga hus som står kvar.

Läsarna får följa familjen Klar på resan från Sverige, den svåra tiden i New York och flytten till Minnesota. Det är fiktiva personer, men Ola Larsmo har gjort en grundlig research och boken har en dokumentär känsla. Läsarna får en så detaljrik beskrivning att man nästan känner sig förflyttad till platsen med den oangenäma doften av smuts och fattigdomens uppgivenhet.

Swede Hollow är en intressant bok som väcker många frågor om vår syn på migration och anpassning, samtidigt som den ger en bild av vår historia som det sällan pratas om.

• Karin Eriksson