30 jun 2017 06:00

30 jun 2017 06:00

Fokuserar på mellanrummen i konsten

MARIESTAD: Minimalism och musik på Galleri Splace

Med inspiration från Japan har Björn Nordén skapat minimalistisk konst med koppling till musik.
– Tomrummet runt omkring är lika viktigt som det jag har målat, säger konstnären.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

I samband med Old Ox är det vernissage för Björn Nordéns utställning ”Where nothing exists everything is possible” på Galleri Splace i Mariestad.

Målningarna genomsyras av minimalism och är nästan uteslutande svartvita. På en stor vit yta står det med små, svarta siffror: 4' 33”. Det är en vinkning till den amerikanska kompositören John Cage som gjort ett stycke bestående av fyra minuter och 33 sekunders tystnad. Just tystnad, mellanrum, tomrum och paus är något som återkommer i Björns konst.

– Vi måste lära oss att hitta lugnet för att kunna fokusera. Då kommer kreativiteten, säger han.

Under en resa till Japan år 2005 fann han en förklaring till sin konst, som även tidigare var minimalistisk. Det japanska ordet ”ma” används inom den japanska konsten för att beskriva mellanrum. ”Ma” kan innebära att fokus borde ligga på det tomma pappret, inte på själva motivet.

– Man utgår från tomheten, i positiv bemärkelse. Ett tomt papper går att fylla med någonting och lämnar plats för besökarens egen kreativitet.

– Man måste anstränga sig för att titta och det kan vara svårt, speciellt om man inte är van. Traditionell konst är lättare att förstå, säger Björn.

Hjälp från USA

För att sätta ihop och välja ut verk till utställningen har Björn haft hjälp av Cecily Ferguson. Hon har tidigare arbetat med konstutställningar i USA, men bor nu i Mariestad. Hon poängterar flera gånger att Björns minimalism är unik i Mariestad och hoppas att hon kan visa Björns konst i USA i framtiden.

– Han åker till Japan och inspireras, men i konsten finns känslan av både Sverige och Japan, säger Cecily.

Arken som Björn använder är indiska, handgjorda papper. Han målar med olja och stryker bort överflödig färg med kniv för att få fram strukturen i pappret.

– Man ska våga känna på målningarna, det taktila är viktigt. Det gör inget om det blir fläckar.

I skapandeprocessen lyssnar Björn alltid på musik, och eftersom utställningen öppnar i samband med Old Ox-festivalen passar han på att visa det nära sambandet mellan konst och musik. På väggen hänger ett antal verk på rad, och i mitten finns ett ark utan synligt motiv.

– Man kan se konstverken som toner, och verket i mitten är en paus, precis som i musik.

I samband med Old Ox är det vernissage för Björn Nordéns utställning ”Where nothing exists everything is possible” på Galleri Splace i Mariestad.

Målningarna genomsyras av minimalism och är nästan uteslutande svartvita. På en stor vit yta står det med små, svarta siffror: 4' 33”. Det är en vinkning till den amerikanska kompositören John Cage som gjort ett stycke bestående av fyra minuter och 33 sekunders tystnad. Just tystnad, mellanrum, tomrum och paus är något som återkommer i Björns konst.

– Vi måste lära oss att hitta lugnet för att kunna fokusera. Då kommer kreativiteten, säger han.

Under en resa till Japan år 2005 fann han en förklaring till sin konst, som även tidigare var minimalistisk. Det japanska ordet ”ma” används inom den japanska konsten för att beskriva mellanrum. ”Ma” kan innebära att fokus borde ligga på det tomma pappret, inte på själva motivet.

– Man utgår från tomheten, i positiv bemärkelse. Ett tomt papper går att fylla med någonting och lämnar plats för besökarens egen kreativitet.

– Man måste anstränga sig för att titta och det kan vara svårt, speciellt om man inte är van. Traditionell konst är lättare att förstå, säger Björn.

Hjälp från USA

För att sätta ihop och välja ut verk till utställningen har Björn haft hjälp av Cecily Ferguson. Hon har tidigare arbetat med konstutställningar i USA, men bor nu i Mariestad. Hon poängterar flera gånger att Björns minimalism är unik i Mariestad och hoppas att hon kan visa Björns konst i USA i framtiden.

– Han åker till Japan och inspireras, men i konsten finns känslan av både Sverige och Japan, säger Cecily.

Arken som Björn använder är indiska, handgjorda papper. Han målar med olja och stryker bort överflödig färg med kniv för att få fram strukturen i pappret.

– Man ska våga känna på målningarna, det taktila är viktigt. Det gör inget om det blir fläckar.

I skapandeprocessen lyssnar Björn alltid på musik, och eftersom utställningen öppnar i samband med Old Ox-festivalen passar han på att visa det nära sambandet mellan konst och musik. På väggen hänger ett antal verk på rad, och i mitten finns ett ark utan synligt motiv.

– Man kan se konstverken som toner, och verket i mitten är en paus, precis som i musik.

  • Jennie Hilli-Sjöqvist