10 jan 2017 14:33

10 jan 2017 14:33

Mike får sina pengar

HOVA/MARIESTAD: Nordea backar – ger kunden saknade pengar

– Det känns väldigt bra, säger Mike Eriksson, Hova, som nu fått besked från Nordea att de betalar tillbaka pengarna som försvunnit från hans konto.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

– Men att det skulle ta sådan tid, säger Peter Forslund.

Peter är Mikes arbetsgivare och bistått när det gällt att få rätt mot banken.

MT har berättat om Mike Erikssons öde, att han i september 2016 upptäckte att det försvunnit 2 000 kronor från hans konto. Summan skulle dock visa sig vara betydligt större.

När Mike stötte på sin bank räknade Nordea ut att det försvunnit 8 746 kronor från kontot. Kortet spärrades men olyckan var redan skedd och några pengar fick inte Mike Eriksson tillbaka – förrän nu.

Både Mike Eriksson och Peter Forslund är naturligtvis glada och nöjda.

– Pengarna är redan insatta, säger Mike leende.

”Reklamation avslutad”

I brevet skriver Nordea att ”din reklamation är nu avslutad. De 50 dagar som företagen hade på sig att komma med motargument mot din reklamation passerade utan åtgärd i måndags, den 2 januari”.

Brevet har genererat en rad frågor hos Mike Eriksson och Peter Forslund.

– De har inte hänvisat till vart beloppen gått, det hade varit intressant, säger Peter Forslund och läser högt ur brevet:

Fler frågor

– ”Det innebär att vi vunnit tillbaka delar av de reklamerade beloppen för din räkning från företagen. En del av de obehöriga köpen gjordes för så länge sedan att tiden för att reklamera hade passerat. Banken har trots det beslutat att återbetala hela de reklamerade beloppet till dig.”

– Vad betyder att ”företagen av de obehöriga köpen”. Vad köpte Mike? Och varför fick inte Mike pengarna med en gång. Varför vänta så länge? säger Peter.

Mike glad

Brevet från Nordea innebär att Mike, även om brevet är förvirrande, får en upprättelse. Det innebär även en lycklig lösning på en utdragen fråga. Men visst finns det mycket i brevet som förvånar.

Mike Eriksson som flera gånger bedyrat sin oskuld, han gör inga affärer, inte ens betalar sina räkningar på internet, känner att det finns saker som är obesvarade.

– I brevet sägs inget om vad jag skulle ha gjort för fel, säger han.

Men det måste kännas bra nu?

– Det känns rättvist och bra, jag har ju inte gjort något fel, säger Mike Eriksson.

– Men att det skulle ta sådan tid, säger Peter Forslund.

Peter är Mikes arbetsgivare och bistått när det gällt att få rätt mot banken.

MT har berättat om Mike Erikssons öde, att han i september 2016 upptäckte att det försvunnit 2 000 kronor från hans konto. Summan skulle dock visa sig vara betydligt större.

När Mike stötte på sin bank räknade Nordea ut att det försvunnit 8 746 kronor från kontot. Kortet spärrades men olyckan var redan skedd och några pengar fick inte Mike Eriksson tillbaka – förrän nu.

Både Mike Eriksson och Peter Forslund är naturligtvis glada och nöjda.

– Pengarna är redan insatta, säger Mike leende.

”Reklamation avslutad”

I brevet skriver Nordea att ”din reklamation är nu avslutad. De 50 dagar som företagen hade på sig att komma med motargument mot din reklamation passerade utan åtgärd i måndags, den 2 januari”.

Brevet har genererat en rad frågor hos Mike Eriksson och Peter Forslund.

– De har inte hänvisat till vart beloppen gått, det hade varit intressant, säger Peter Forslund och läser högt ur brevet:

Fler frågor

– ”Det innebär att vi vunnit tillbaka delar av de reklamerade beloppen för din räkning från företagen. En del av de obehöriga köpen gjordes för så länge sedan att tiden för att reklamera hade passerat. Banken har trots det beslutat att återbetala hela de reklamerade beloppet till dig.”

– Vad betyder att ”företagen av de obehöriga köpen”. Vad köpte Mike? Och varför fick inte Mike pengarna med en gång. Varför vänta så länge? säger Peter.

Mike glad

Brevet från Nordea innebär att Mike, även om brevet är förvirrande, får en upprättelse. Det innebär även en lycklig lösning på en utdragen fråga. Men visst finns det mycket i brevet som förvånar.

Mike Eriksson som flera gånger bedyrat sin oskuld, han gör inga affärer, inte ens betalar sina räkningar på internet, känner att det finns saker som är obesvarade.

– I brevet sägs inget om vad jag skulle ha gjort för fel, säger han.

Men det måste kännas bra nu?

– Det känns rättvist och bra, jag har ju inte gjort något fel, säger Mike Eriksson.