03 jan 2017 18:00

08 jan 2017 07:48

Mike förlorade pengar

HOVA: Allt började dagen efter ett uttag på Bankomaten

Det började med småsummor, plötsligt försvann 2 000 kronor.
– Då först märkte jag att det försvann pengar. Banken säger att jag tryckt på någon knapp på nätet.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

I april tog Mike Eriksson ut 300 kronor i Bankomaten i Hova. Dagen efter togs den första småsumman ut på hans bankkonto.

– Men jag märkte inte förrän i september att det försvann pengar, när det plötsligt försvann 2 000 kronor.

Mike kontaktade sin bank, som snabbt räknade ut att ett antal småsummor, tillsammans med uttaget på 2 000, hade växt. Det rörde sig om 8 746 kronor.

Nå, Mike trodde att allt var ett misstag och att det enkelt skulle redas ut. Men icke.

– Jag fick till svar att jag måste ha beställt något på nätet. När jag sa att jag inte varken betalar mina räkningar eller köper något på nätet sa de: ”du har säkert kommit emot någon knapp”.

Mike fick gå från banken utan ha blivit hjälpt, inte mer än att de spärrade hans kort.

En som reagerat över Mike Erikssons öde är hans arbetsgivare, Peter Forslund, Mariestad.

– Jag var ju säker på att Mike hade missförstått banken, och när jag fick Mikes godkännande så ringde jag upp. Men jag fick samma svar. Det spelade liksom ingen roll vad jag sa, säger Peter Forslund.

Vad skulle Mike ha handlat, vem fick ut pengarna?

– Bra frågor, dessa ställde vi också, fick inget svar. Uttagen är gjorda ibland annat Malta, Indonesien, Kina och Österrike, från 4 kronor till 2 000 kronor.

De definitiva beskedet från Nordea, att inte kompensera Mike, kom i ett brev.

– Det överklagade jag och inom 50 dagar skulle ett svar komma, om Nordea skulle ändra sitt beslut eller inte, säger Mike som även vände sig till polisen, anmälde att någon tagit hans pengar.

Det ledde inte till något. Polisanmälan lades ner.

Skimning?

Peter Forslund utesluter inte att Bankomaten i Hova, där Mike gjorde uttaget innan problemen började, hade utsatts för så kallad skimning, att en speciell elektronisk apparatur satt på Bankomaten. Vid skimning läses innehållet av på bankomatkortet samt den speciella koden som behövs. Därefter görs ett falskt kort.

– Kan Mike bevisa att automaten var påverkad får han tillbaka pengarna. Det säger Nordea. Men hur ska han kunna bevisa detta?! säger Peter Forslund.

Nordeas presstjänst svarar att man inte kommenterar enskilda ärenden och ber att få återkomma i huvudfrågan: ”kan ni se vem som gör uttag på ett konto?”

I april tog Mike Eriksson ut 300 kronor i Bankomaten i Hova. Dagen efter togs den första småsumman ut på hans bankkonto.

– Men jag märkte inte förrän i september att det försvann pengar, när det plötsligt försvann 2 000 kronor.

Mike kontaktade sin bank, som snabbt räknade ut att ett antal småsummor, tillsammans med uttaget på 2 000, hade växt. Det rörde sig om 8 746 kronor.

Nå, Mike trodde att allt var ett misstag och att det enkelt skulle redas ut. Men icke.

– Jag fick till svar att jag måste ha beställt något på nätet. När jag sa att jag inte varken betalar mina räkningar eller köper något på nätet sa de: ”du har säkert kommit emot någon knapp”.

Mike fick gå från banken utan ha blivit hjälpt, inte mer än att de spärrade hans kort.

En som reagerat över Mike Erikssons öde är hans arbetsgivare, Peter Forslund, Mariestad.

– Jag var ju säker på att Mike hade missförstått banken, och när jag fick Mikes godkännande så ringde jag upp. Men jag fick samma svar. Det spelade liksom ingen roll vad jag sa, säger Peter Forslund.

Vad skulle Mike ha handlat, vem fick ut pengarna?

– Bra frågor, dessa ställde vi också, fick inget svar. Uttagen är gjorda ibland annat Malta, Indonesien, Kina och Österrike, från 4 kronor till 2 000 kronor.

De definitiva beskedet från Nordea, att inte kompensera Mike, kom i ett brev.

– Det överklagade jag och inom 50 dagar skulle ett svar komma, om Nordea skulle ändra sitt beslut eller inte, säger Mike som även vände sig till polisen, anmälde att någon tagit hans pengar.

Det ledde inte till något. Polisanmälan lades ner.

Skimning?

Peter Forslund utesluter inte att Bankomaten i Hova, där Mike gjorde uttaget innan problemen började, hade utsatts för så kallad skimning, att en speciell elektronisk apparatur satt på Bankomaten. Vid skimning läses innehållet av på bankomatkortet samt den speciella koden som behövs. Därefter görs ett falskt kort.

– Kan Mike bevisa att automaten var påverkad får han tillbaka pengarna. Det säger Nordea. Men hur ska han kunna bevisa detta?! säger Peter Forslund.

Nordeas presstjänst svarar att man inte kommenterar enskilda ärenden och ber att få återkomma i huvudfrågan: ”kan ni se vem som gör uttag på ett konto?”