06 okt 2016 18:46

06 okt 2016 18:46

Bengtzing har sålt:"Vi hade ett villkor"

GULLSPÅNG: Gullspångsbuss AB har fått nya ägare

– Det har inte saknats köpare men vi hade ett villkor, säger Mats Bengtzing, glad åt försäljningen till en trio från Värmland.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Mats och hustrun Birgitta Bengtzing fick de rätta signalerna inför försäljningen av Gullspångsbuss AB. De ville förvissa sig om att bolaget skulle bli kvar i Gullspång. Köpare är Peter Eriksson, som i dag äger Jacobssons buss i Degerfors, och Pernilla Staf och Marie Cederholm, som båda har anknytning till Rudskoga taxi.

Samarbetat

– Vi har ju samarbetat länge, Gullspångsbuss och Jacobssons buss, med både bilar och personal. Ett gemensamt ägande med Marie och Pernilla, och deras koppling till Rudskoga taxi, kommer att ge ännu bättre samarbetsvinster, säger Peter Eriksson.

De är dock tydliga med att Rudskoga taxi, där Marie Cederholm är ekonomiansvarig och Pernilla Staf är trafikledare, inte går in i bolaget.

Mycket kvar

– Verksamheten här förändras heller inte, det blir skolkörningar och beställningstrafik. Namnet Gullspångsbuss blir kvar liksom chaufförerna, och Mikael Bäckman fortsätter som platsansvarig och trafikplanerare, säger Peter som även flaggar för att Mats Bengtzing kan komma att förekomma vid ratten.

Pensionär

Uppgiften, att han skulle komma att synas vid ratten, tar Mats med ro. Visst, han ser fram emot att rycka in vid behov men han ser också fram emot pensionen. Han har dock inte så lösa planer som hustrun Birgitta.

– Jag ska bara vara. Så känner jag nu, har man jobbat sedan 1965 så kan man ta det lite lugnt, säger hon och ler synnerligen förnöjt.

Eller ska hon bli kartläsare? Det framkommer att Mats har sådana planer.

– Jag ska börja köra rally, i Apendix-K. Jag har köpt en Volvo Amazon 65, säger Mats och berättar att ett populärt lopp i den klassen är Midnattssolsrallyt.

– Nej, jag ska inte bli kartläsare, säger Birgitta

Gröna fingrar

För Mats har det mesta i yrkeslivet handlat om rattar och pedaler. Men inte alltid, han började till exempel sin bana i trädgårdsbranschen.

– Efter skolan, som varade sju år, började jag jobba på Rolands handelsträdgård i Rudskoga, och var kvar i 17 år, säger han och berättar att han även spelade i orkester vid denna tid.

– Jag var gitarrist i Bo Siverts.

– Det var så vi träffades, på en dans i Rudskoga bygdegård, säger Birgitta leende.

”Bosse”

Tidigt 1980-tal började Mats köra taxi hos Lennart ”Bosse” Johansson. År 1993 bildades Gullspångsbuss AB.

– Vi delade på verksamheten, jag köpte bussarna och fick behålla skolskjutstrafiken samtidigt som jag satsade på beställningstrafik.

Så har det rullat på i 23 år, med resor ut i Europa, till vingårdar i Frankrike, Italien och Tyskland men också till inhemska platser som Zinkensdamms IP och Löfbergs lila arena.

– Ja, det har blivit ett antal resor med OBK och GIF.

Vad är favoritresan?

– (tänker) Nej, jag kan inte ge något exempel, det har varit så många och olika resor

Mats och hustrun Birgitta Bengtzing fick de rätta signalerna inför försäljningen av Gullspångsbuss AB. De ville förvissa sig om att bolaget skulle bli kvar i Gullspång. Köpare är Peter Eriksson, som i dag äger Jacobssons buss i Degerfors, och Pernilla Staf och Marie Cederholm, som båda har anknytning till Rudskoga taxi.

Samarbetat

– Vi har ju samarbetat länge, Gullspångsbuss och Jacobssons buss, med både bilar och personal. Ett gemensamt ägande med Marie och Pernilla, och deras koppling till Rudskoga taxi, kommer att ge ännu bättre samarbetsvinster, säger Peter Eriksson.

De är dock tydliga med att Rudskoga taxi, där Marie Cederholm är ekonomiansvarig och Pernilla Staf är trafikledare, inte går in i bolaget.

Mycket kvar

– Verksamheten här förändras heller inte, det blir skolkörningar och beställningstrafik. Namnet Gullspångsbuss blir kvar liksom chaufförerna, och Mikael Bäckman fortsätter som platsansvarig och trafikplanerare, säger Peter som även flaggar för att Mats Bengtzing kan komma att förekomma vid ratten.

Pensionär

Uppgiften, att han skulle komma att synas vid ratten, tar Mats med ro. Visst, han ser fram emot att rycka in vid behov men han ser också fram emot pensionen. Han har dock inte så lösa planer som hustrun Birgitta.

– Jag ska bara vara. Så känner jag nu, har man jobbat sedan 1965 så kan man ta det lite lugnt, säger hon och ler synnerligen förnöjt.

Eller ska hon bli kartläsare? Det framkommer att Mats har sådana planer.

– Jag ska börja köra rally, i Apendix-K. Jag har köpt en Volvo Amazon 65, säger Mats och berättar att ett populärt lopp i den klassen är Midnattssolsrallyt.

– Nej, jag ska inte bli kartläsare, säger Birgitta

Gröna fingrar

För Mats har det mesta i yrkeslivet handlat om rattar och pedaler. Men inte alltid, han började till exempel sin bana i trädgårdsbranschen.

– Efter skolan, som varade sju år, började jag jobba på Rolands handelsträdgård i Rudskoga, och var kvar i 17 år, säger han och berättar att han även spelade i orkester vid denna tid.

– Jag var gitarrist i Bo Siverts.

– Det var så vi träffades, på en dans i Rudskoga bygdegård, säger Birgitta leende.

”Bosse”

Tidigt 1980-tal började Mats köra taxi hos Lennart ”Bosse” Johansson. År 1993 bildades Gullspångsbuss AB.

– Vi delade på verksamheten, jag köpte bussarna och fick behålla skolskjutstrafiken samtidigt som jag satsade på beställningstrafik.

Så har det rullat på i 23 år, med resor ut i Europa, till vingårdar i Frankrike, Italien och Tyskland men också till inhemska platser som Zinkensdamms IP och Löfbergs lila arena.

– Ja, det har blivit ett antal resor med OBK och GIF.

Vad är favoritresan?

– (tänker) Nej, jag kan inte ge något exempel, det har varit så många och olika resor

Appendix K

En internationell klass för där äldre bilar. I Sverige får bilarna vara tillverkade senast 1981. Klassen är indelad i flera mindre klasser beroende på cylindervolym och åldersgräns. Bilarna ska vara godkända enligt FIA:s reglemente, vilket grundar sig på reglerna på den tiden bilarna tävlades med. Säkerhetsreglerna har dock ändrats så att de stämmer överens med övriga nationella klasser.

Källa: wikipedia.se