04 aug 2016 14:42

04 aug 2016 15:15

Bara ett exemplar av unik motorcykel

OTTERBÄCKEN: Förvaltar Samuel Isakssons hemmabyggda motorcykel

Lennart Backelid från Ottebäcken ställer i helgen ut Samuel Isakssons hemmabyggda motorcykel från 1925 vid museet i Ribbingsfors.
– Jag tillbringade många timmar hemma hos Samuel och hans hustru Sigrid under min uppväxt. Det känns väldigt bra att få ta hand om hans motorcykel.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Samuel Isaksson var en mångsysslare av stora mått. Tillsammans med sin bror drev han en motorverkstad, såg och taxirörelse i Hudingsbacken under mitten av förra seklet.

– Samuel var ett geni utan dess like. Han byggde bland annat om en sexcylinders båtmotor till att fungera lika bra med tre cylindrar.

Världsunik

År 1925 bygger Samuel Isaksson en motorcykel i verkstaden i Barrebacken. Vad Lennart Backelid känner till så är motorcykel fortfarande i originalskick. – Samuel köpte förgasaren och magneter. Men jag vet inte vem som tillverkade växellådan.

Övriga delar tillverkade Samuel Isaksson själv i sin verkstad.

– För att undvika att statsmakten beslag tog bågen under andra världskriget, plockades knarren isär och delarna förvarades utspridda i en lada, berättar Lennart Backelid.

Hål i vägbanan

När Samuel Isaksson är 89 år gammal kör han omkull och bryter alla revben på ena sidan av bröstkorgen. Lennart Backelid är snabbt på plats och hjälper Samuel, som först vägrar åka till jourmottagningen i Mariestad, upp på benen.

– Han ville först dricka kaffe innan jag fick in honom i bilen.

Efter incidenten tar Samuels fosterson Peter Schwin över motorcykeln och ställer den i en lada i Eskilstuna. En dag erbjuder han Lennart Backelid att köpa bågen.

Startar

– Treans växel log fortfarande i. Motorn hade förmodligen inte varit i gång sedan olyckan för 14 år sedan.

I dag förvaltar Lennart Backelid även en traktor och en oljemålning som tillhört Samuel Isaksson.

Samuel Isaksson var en mångsysslare av stora mått. Tillsammans med sin bror drev han en motorverkstad, såg och taxirörelse i Hudingsbacken under mitten av förra seklet.

– Samuel var ett geni utan dess like. Han byggde bland annat om en sexcylinders båtmotor till att fungera lika bra med tre cylindrar.

Världsunik

År 1925 bygger Samuel Isaksson en motorcykel i verkstaden i Barrebacken. Vad Lennart Backelid känner till så är motorcykel fortfarande i originalskick. – Samuel köpte förgasaren och magneter. Men jag vet inte vem som tillverkade växellådan.

Övriga delar tillverkade Samuel Isaksson själv i sin verkstad.

– För att undvika att statsmakten beslag tog bågen under andra världskriget, plockades knarren isär och delarna förvarades utspridda i en lada, berättar Lennart Backelid.

Hål i vägbanan

När Samuel Isaksson är 89 år gammal kör han omkull och bryter alla revben på ena sidan av bröstkorgen. Lennart Backelid är snabbt på plats och hjälper Samuel, som först vägrar åka till jourmottagningen i Mariestad, upp på benen.

– Han ville först dricka kaffe innan jag fick in honom i bilen.

Efter incidenten tar Samuels fosterson Peter Schwin över motorcykeln och ställer den i en lada i Eskilstuna. En dag erbjuder han Lennart Backelid att köpa bågen.

Startar

– Treans växel log fortfarande i. Motorn hade förmodligen inte varit i gång sedan olyckan för 14 år sedan.

I dag förvaltar Lennart Backelid även en traktor och en oljemålning som tillhört Samuel Isaksson.

  • Henrik Beck Friis

Världsunik

År 1925 bygger Samuel Isaksson en 400 cc fyrtaktsmotorcykel. 89 år gammal kör han omkull och bryter flera revben. Därefter står bågen i en lada i 14 år innan Lennart Backelid får köpa den.

Källa: Lennart Backelid