22 jul 2016 06:00

22 jul 2016 10:09

Spel med oanade konsekvenser

LEDARE

Har du sett människor stirrandes intensivt på sina mobilskärmar vid udda tider och tillfällen, sökandes efter något som du inte kan se?
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Det är mycket möjligt att de ägnar sig åt det nya mobilspelet Pokémon GO, ett spel som utspelar sig både i verkligheten och på skärmen. Den som tittar in i sin telefon ser animerade figurer dyka upp i telefonen där de befinner sig. Målet är att fånga så många Pokémon-figurer som möjligt.

Till skillnad från de flesta andra spel måste man bege sig utomhus, det duger inte att sitta inomhus och stirra på en skärm. Därför har föräldrar hyllat spelet. Deras barn går äntligen ut och leker.

Pokémonfans återfinns även bland Sveriges politiker. En av dem är folkhälsominister Gabriel Wikström (S). I en intervju i Aftonbladet säger han: ”Det har redan kommit rapporter på att människor rör på sig mer och går upp i tid för att de vill ut och jaga pokémon” (20/7).

Pokémon har med största sannolikhet gjort mer för folkhälsan än folkhälsoministerns tillsägelser om att det svenska folket måste sluta sitta ner. Men den tilltagande Pokémon-hysterin är inte enbart av godo, den har också orsakat en hel del problem. De ivriga spelarna tycks ha glömt bort att platserna där de letar efter Pokémon-figurer också är andras verklighet.

En kvinnojour i Västerås uppgav nyligen att de har haft besvär med Pokémon-letande människor utanför lokalen, något som har orsakat oro bland de boende. I Gällivare var det några som tog sig in i en mans lägenhet då de hade sett att det gömde sig en sällsynt Pokémon-figur i hans hall. På det Kullbergska sjukhuset i Katrineholm finns det två pokéstops, platser där man kan hämta verktyg till spelet. Det har lett till att människor har gett sig in dels på sjukhusområdet och dels på själva sjukhuset, något som stör både patienter och personal. Man har tvingats att sätta upp en skylt där man ber spelarna att vara tysta och respektera att de befinner sig på ett sjukhusområde.

Det är inte bara i Sverige som Pokémon har rest frågor om hur spelet påverkar det offentliga rummet. Förintelsemuséet i Washington DC har vädjat till spelare att inte leta efter figurer på musei-området. På militärkyrkogården i den amerikanska delstaten Virginia har man också haft problem med Pokémon-användare som stör. I bägge fall har spelandet inneburit en bristande respekt för platsen.

I takt med att spel av samma typ som Pokémon fortsätter att bli mer och mer populära är det sannolikt att fler krockar kommer att uppstå mellan de olika världarna; den som finns på skärmen och den som ligger utanför.

Vad händer egentligen med oss när verkligheten blir till en spelplan? Och vad sker när händelser i den virtuella världen upplevs som viktigare än hur våra handlingar påverkar människor i den här verkligheten? Pokémon GO har förmodligen enbart gett oss en försmak av det.

Naomi Abramowicz

Det är mycket möjligt att de ägnar sig åt det nya mobilspelet Pokémon GO, ett spel som utspelar sig både i verkligheten och på skärmen. Den som tittar in i sin telefon ser animerade figurer dyka upp i telefonen där de befinner sig. Målet är att fånga så många Pokémon-figurer som möjligt.

Till skillnad från de flesta andra spel måste man bege sig utomhus, det duger inte att sitta inomhus och stirra på en skärm. Därför har föräldrar hyllat spelet. Deras barn går äntligen ut och leker.

Pokémonfans återfinns även bland Sveriges politiker. En av dem är folkhälsominister Gabriel Wikström (S). I en intervju i Aftonbladet säger han: ”Det har redan kommit rapporter på att människor rör på sig mer och går upp i tid för att de vill ut och jaga pokémon” (20/7).

Pokémon har med största sannolikhet gjort mer för folkhälsan än folkhälsoministerns tillsägelser om att det svenska folket måste sluta sitta ner. Men den tilltagande Pokémon-hysterin är inte enbart av godo, den har också orsakat en hel del problem. De ivriga spelarna tycks ha glömt bort att platserna där de letar efter Pokémon-figurer också är andras verklighet.

En kvinnojour i Västerås uppgav nyligen att de har haft besvär med Pokémon-letande människor utanför lokalen, något som har orsakat oro bland de boende. I Gällivare var det några som tog sig in i en mans lägenhet då de hade sett att det gömde sig en sällsynt Pokémon-figur i hans hall. På det Kullbergska sjukhuset i Katrineholm finns det två pokéstops, platser där man kan hämta verktyg till spelet. Det har lett till att människor har gett sig in dels på sjukhusområdet och dels på själva sjukhuset, något som stör både patienter och personal. Man har tvingats att sätta upp en skylt där man ber spelarna att vara tysta och respektera att de befinner sig på ett sjukhusområde.

Det är inte bara i Sverige som Pokémon har rest frågor om hur spelet påverkar det offentliga rummet. Förintelsemuséet i Washington DC har vädjat till spelare att inte leta efter figurer på musei-området. På militärkyrkogården i den amerikanska delstaten Virginia har man också haft problem med Pokémon-användare som stör. I bägge fall har spelandet inneburit en bristande respekt för platsen.

I takt med att spel av samma typ som Pokémon fortsätter att bli mer och mer populära är det sannolikt att fler krockar kommer att uppstå mellan de olika världarna; den som finns på skärmen och den som ligger utanför.

Vad händer egentligen med oss när verkligheten blir till en spelplan? Och vad sker när händelser i den virtuella världen upplevs som viktigare än hur våra handlingar påverkar människor i den här verkligheten? Pokémon GO har förmodligen enbart gett oss en försmak av det.

Naomi Abramowicz