03 maj 2016 06:00

03 maj 2016 06:00

Omöjligt att pendla med tåg

Debatt

Kollektivtrafik. Undertecknad läser en utbildning på universitetet i Jönköping och har tills årsskiftet åkt kollektivt mellan Töreboda och Jönköping. Tyvärr så verkar de ansvariga på respektive trafikbolag inte riktigt leva i samma verklighet som vi före detta resenärer gör.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Jag kan bara prata för mig själv, men kan konstatera att trots fina ord tidigare, och även i artikel i MT 14/4, så har det i praktiken blivit omöjligt för mig att pendla. Före årsskiftet så gick det utmärkt att åka direkttåg tur och retur vilket i dagsläget är omöjligt. Varför då, undrar vän av ordning.

Jag kollade i god tid vilka alternativ som skulle finnas för mig, men det var inte speciellt många. Jag kan i och för sig fortfarande åka från Töreboda med tåg, men då blir det med tre olika bolag och byte i Falköping varje resa. Det är ingen omöjlighet egentligen. Men, biljettsamarbete?

Icke, då blir det olika biljetter och med ett betydligt högre sammanlagt pris. Det kunde jag kanske acceptera, men vad som däremot är oacceptabelt med tanke på alla tågförseningar är att det inte fanns någon garanti för att tågen skulle vänta in varandra vid byte.

Men ersättningstrafik då? Skulle inte det kunna fungera?

Rent tekniskt ja, men det skulle innebära så lång väntan på vissa ställen utmed resan att jag, för att citera en gammal engelsk sketch, i princip (med en lätt överdrift) skulle få gå upp innan jag går och lägger mig. Praktiskt och socialt omöjligt alltså.

Trots många fina ord och uttalanden både tidigare och nu under upprustningen, så är den krassa sanningen att det helt enkelt i praktiken har blivit omöjligt för många att nyttja tågen.

För att behålla mig som resenär hade det egentligen bara behövts en garanti på att tågen i möjligaste mån skulle invänta för byte vid förseningar. Att det kostat mig lite extra i både tid och pengar hade jag nog kunnat leva med. När jag sa det till er kundtjänst så möttes jag bara av ett gapskratt och en kommentar i stil med att ”det kunde jag väl förstå att inte kunde tågen vänta bara på mig”.

Jag tror nog att det är fler än jag som är drabbade, var det mellan 10 – 20 procent ni tappat? Nu blir resultatet i mitt fall att jag får minimera antalet resor till min utbildning och att istället för att utnyttja ett miljövänligt alternativ får sitta i bil 32 mil varje gång jag måste till Jönköping.

Så att inbilla sig att tappet av resenärer beror på att ni skulle varit övertydliga i er information som Anders Larsson uttrycker är naivt. Jag skulle säga förolämpande mot oss resenärer.

Den krassa sanningen är att det för vissa av oss i praktiken blivit omöjligt att åka kollektivt nu. Får dock avsluta med att säga att jag trots allt är optimist och hoppas och tror att det kommer att bli bättre efter avslutad upprustning. Då kommer vi resenärer tillbaka, färdsättet är bekvämt och tiden kan nyttjas till att arbeta. Det förutsätter dock att turerna kommer tillbaka i samma omfattning och på samma tider som innan.

Vi kanske till och med i vår avlägsna del av regionen kan hoppas på en utbyggd kollektivtrafik?

Kåre Karlsson, Lyrestad

Jag kan bara prata för mig själv, men kan konstatera att trots fina ord tidigare, och även i artikel i MT 14/4, så har det i praktiken blivit omöjligt för mig att pendla. Före årsskiftet så gick det utmärkt att åka direkttåg tur och retur vilket i dagsläget är omöjligt. Varför då, undrar vän av ordning.

Jag kollade i god tid vilka alternativ som skulle finnas för mig, men det var inte speciellt många. Jag kan i och för sig fortfarande åka från Töreboda med tåg, men då blir det med tre olika bolag och byte i Falköping varje resa. Det är ingen omöjlighet egentligen. Men, biljettsamarbete?

Icke, då blir det olika biljetter och med ett betydligt högre sammanlagt pris. Det kunde jag kanske acceptera, men vad som däremot är oacceptabelt med tanke på alla tågförseningar är att det inte fanns någon garanti för att tågen skulle vänta in varandra vid byte.

Men ersättningstrafik då? Skulle inte det kunna fungera?

Rent tekniskt ja, men det skulle innebära så lång väntan på vissa ställen utmed resan att jag, för att citera en gammal engelsk sketch, i princip (med en lätt överdrift) skulle få gå upp innan jag går och lägger mig. Praktiskt och socialt omöjligt alltså.

Trots många fina ord och uttalanden både tidigare och nu under upprustningen, så är den krassa sanningen att det helt enkelt i praktiken har blivit omöjligt för många att nyttja tågen.

För att behålla mig som resenär hade det egentligen bara behövts en garanti på att tågen i möjligaste mån skulle invänta för byte vid förseningar. Att det kostat mig lite extra i både tid och pengar hade jag nog kunnat leva med. När jag sa det till er kundtjänst så möttes jag bara av ett gapskratt och en kommentar i stil med att ”det kunde jag väl förstå att inte kunde tågen vänta bara på mig”.

Jag tror nog att det är fler än jag som är drabbade, var det mellan 10 – 20 procent ni tappat? Nu blir resultatet i mitt fall att jag får minimera antalet resor till min utbildning och att istället för att utnyttja ett miljövänligt alternativ får sitta i bil 32 mil varje gång jag måste till Jönköping.

Så att inbilla sig att tappet av resenärer beror på att ni skulle varit övertydliga i er information som Anders Larsson uttrycker är naivt. Jag skulle säga förolämpande mot oss resenärer.

Den krassa sanningen är att det för vissa av oss i praktiken blivit omöjligt att åka kollektivt nu. Får dock avsluta med att säga att jag trots allt är optimist och hoppas och tror att det kommer att bli bättre efter avslutad upprustning. Då kommer vi resenärer tillbaka, färdsättet är bekvämt och tiden kan nyttjas till att arbeta. Det förutsätter dock att turerna kommer tillbaka i samma omfattning och på samma tider som innan.

Vi kanske till och med i vår avlägsna del av regionen kan hoppas på en utbyggd kollektivtrafik?

Kåre Karlsson, Lyrestad

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.